Det är med arbete vi ska lyfta Finland.

30.09.2015 kl. 11:55
Ledamot Anna-Maja Henrikssons inlägg i diskussionen kring statsrådets meddelande om åtgärder för att förbättra kostnadskonkurrenskraften 30.9.2015

Värderade talman, arvoisa puhemies.

 

Det är med arbete vi ska lyfta Finland. Vi vet att vi behöver göra reformer på arbetsmarkanden. Vi vet också att det inte är lätt för någon att avstå något man blivit van med.

 

De bästa vore om arbetsmarknadsparterna ännu kunde komma med ett gemensamt förslag som regeringen kunde stöda. Det sista vi behöver är en strejkvåg om ett år. Det lyfter inte Finland.

 

 

 

Hallitus on perääntynyt ehdotuksestaan poistaa sunnuntai- ja ylityökorvaukset. Mielestäni tämä on hyvä. Kummallista on joka tapauksessa, että hallitus ei aiemmin selvittänyt ehdotuksensa vaikutuksia, vaan se heräsi sen asiallisen tiedon perusteella, jonka kaksi kätilöä onnistui antamaan suorassa TV-lähetyksessä. Tämä saa minut joka tapauksessa ihmettelemään sitä, millä tasolla hallituksen tärkeiden hankkeiden valmistelu oikeastaan onkaan. Emmekä turhan takia peräänkuuluttaneet, siis RKP ja minä, kunnollista sukupuolivaikutusten arviointia, josta emme vielä ole nähneet häivähdystäkään. Mutta on hyvä, että hallitus ymmärsi, että naisvaltaiset alat eivät voisi olla sen uudistusehdotuksesta pahiten kärsiviä.

 

 

Vad gäller de längre semestrarna som finns inom den offentliga sektorn,  är det ett faktum att det också  varit något som många privatanställda irriterat sig på. Ändå vill jag påminna om att de i något skede uppstått istället för att höja lönerna, vilket man då gjort inom andra sektorer.

 

Karenssipäivästä ja sairauspoissaolosta aiheutuva palkan aleneminen ei ole ongelmaton, sillä se saattaa johtaa siihen, että yhä useammat tulevat töihin sairaina, koska heillä ei ole varaa jäädä töistä pois. Erityisesti hoitoalalla, päivähoidossa ja kouluissa tämä voi johtaa vakaviin seurauksiin. Sairaaloissa ja vanhustentaloissa olevat potilaat ovat usein jo alun alkaen heikossa kunnossa, ja heidän suuremmassa määrin viruksille altistaminen voi olla suorastaan vaarallista. Päiväkodeissa sairauksien lisääntyminen voi johtaa siihen, että yhä useammat vanhemmat jäävät kotiin sairaiden lastensa kanssa. Myös tässä tapauksessa tarkka sukupuolivaikutusten arviointi ja muiden seurausten analysointi on paikallaan.

 

Ärade fru talman,

Jag undrar också hur man beaktar andra specialgrupper som unga och invandrare. För att lyckas med målsättningen måste hela samhället vara delaktigt. En ung människa eller en nyfinländare som står utanför arbetsmarknaden tappar tron på systemet. Det sitter i under hela livet. Regeringen skär i ungdomsgarantin och verkar planera nedskärningar i invandrarnas socialskydd. Istället borde vi vidta åtgärder för att bättre kunna få med de här grupperna i arbetslivet. Exempelvis utökade möjligheter till läroavtal eller en direkt rätt för asylsökande att arbeta skulle vara två viktiga steg på vägen.

 

Hallitus sivuuttaa kokonaan yhden kaikkein merkittävimmän tekijän tuottavuuden lisäämiseksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on arvioinut työpahoinvoinnin maksavan 30 miljardia euroa vuodessa. Suurin osa tästä johtuu ennenaikaisista eläköitymistä.

 

Tarvitsemme panostuksia työhyvinvointiin ja jaksamiseen ja johtamiseen. Meidän on myös puututtava kasvavaan nuorisotyöttömyyteen, mielenterveys- ja alkoholiongelmiin. Tämä on tähän asti jäänyt huomioimatta hallituksen esityksissä -  mitä hallitus aikoo tehdä tälle kokonaisuudelle
Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37