Sista akten i det grekiska dramat?

22.08.2015 kl. 09:35


I onsdags fick det nya räddningspaketet till Grekland sitt slutliga stöd. Då godkände Tysklands och Hollands parlament det förhandlingsresultat som Euroländernas finansministrar enades kring för en dryg vecka sedan. Tyskland och Holland hör till de sex Euroländer vars regeringar behöver få grönt ljus av sina nationella parlament för att kunna godkänna den här typens beslut.

De andra länderna är Estland, Portugal, Österrike - och Finland. I Finlands riksdag är det stora utskottet som har i uppgift att behandla de här frågorna och där godkände vi en fullmakt redan innan Eurogruppens möte efter att vi hört finansminister Alexander Stubb.

 

Stämningen runt Stora utskottet var denna gång mycket annorlunda än senast. Efter att det tidigare i somras stormat mycket gällande Greklands stödpaket, så var stämning denna gång lugn och konstruktiv. Precis den pragmatism med realistiska bedömningar som brukar känneteckna finländsk EU-politik och som jag själv tror på. Man måste nämligen inse att ett land med fem miljoner invånare inte kan diktera villkoren för hela EU. Det finns ett begränsat rörelseutrymme för ett litet land och då måste vi alltid använda oss av det på ett konstruktivt och optimalt sätt för att vår röst ska höras.

 

Finland hade inte ens teoretiskt kunna stoppa räddningspaketet eftersom finansieringen den här gången kommer från den räddningsfond som byggdes upp genast efter finanskrisens utbrott. Den fonden är redan kapitaliserad, vilket betyder att inga nya pengar från Finlands statsbudget behöver betalas in. Fonden är också konstruerad på ett sätt att beslutsfattande inte kräver konsensus utan att varje land har inflytande i enlighet med hur mycket man betalat in. Finland har betalat in 1,79 % av kapitalet och äger därför 1,79 % av rösterna i fonden. Men det räcker med 85 % av rösterna för att aktivera fonden och utan Finland har de andra länderna tillsammans 98,21 %. Det skulle alltså ha varit ett slag i luften där Finland hade bränt av stora mängder förtroendekapital, men utan att kunna påverka slutresultatet, om man sagt nej.

 

Det här hade också Sannfinländarna nu förstått. Därför stöddes beslutet enhälligt av alla regeringspartier; Centern, Sannfinländarna och Samlingspartiet samt av oppositionens Gröna och SFP.

 

Att bevilja stödpaketet var rätt, eftersom det var det minst dåliga alternativet som fanns. Det kommer kräva stora politiska insatser av den grekiska regeringen för att uppfylla överenskommelsen. Pensionssystemet ska förändras, banksystemet moderniseras, skatteindrivningen effektiveras och ett överskott i statsfinanserna uppnås. Alltså samma medicin som den förra grekiska regeringen framgångsrikt höll på att ge. Den här medicinen är tuff och därför finns det ingen garanti för att det skulle fungera. Greklands historia av att genomföra reformer är inte direkt imponerande.

 

Men samtidigt hade det varit oansvarigt att inte ta chansen att ge en sista möjlighet för en nystart i Grekland. Om det lyckas och Grekland på samma sätt som Irland, Portugal och Spanien kan lyckas ta sig ur krisen skulle det vara en vinst för hela Europa eftersom det skulle öka den ekonomiska, politiska och säkerhetspolitiska stabiliteten i hela Europa. Det skulle också börja skapa jobb och tillväxt i Grekland. Det här gör det värt risken.

 

I torsdags, en dag efter att räddningspaketet godkänts, avgick Greklands statsminister Tsipras och utlöste nyval. Efter att i mina ögon ha drivit en totalt oansvarig politik hela vägen fram till stupet har Tsipras de senaste veckorna imponerat på mig då han lyckats lotsat reformer genom Greklands riksdag. Tsipras tippas vinna nyvalet samtidigt som pro-europeiska partier som konservativa Nea demokrati och liberala To Potami borde hålla ställningarna. Det gör att Grekland nu kunde få en stabilare regering som långsiktigt kan lotsa landet mot ljuset i tunneln. Trots att flera hinder återstår finns det en chans till ett lyckligt slut på det grekiska dramat.

 

Mats Löfström

Riksdagsledamot

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41