Att välja sina strider

16.06.2015 kl. 11:05



Den nya regeringens program har debatterats flitigt i både riksdagen och offentligheten. Också på SFP:s partidag i Pedersöre var programmet det självklara diskussionsämnet. Befogad kritik riktades mot särskilt nedskärningarna i utbildningen och de ytliga, ja, obefintliga skrivningarna om Norden, tvåspråkigheten och jämställdheten.

En regering som nöjer sig med att kvittera svenskans ställning med att utlova ryska istället för svenska vid östgränsen och jämställdheten med att ”kvinnor och män är jämställda” har blottat ett nytt slag av värdegrund i finländsk politik. Den oförstående inställningen till en könskonsekvensbedömning av programmet rimmar i och för sig bra med regeringens allmän taget gubbiga image.

 

Men visst finns det också mycket i regeringen Sipiläs program som är lätt att skriva under. Ett långvarigt regeringsparti med erkänd realpolitisk programmering kan omöjligen byta åsikt om sådant man själv drivit under decennier i statsrådsborgen – bara för att man nu är i opposition. Det gäller alltså för SFP att noga välja sina strider.

 

Regeringens syn på den stora bilden i ekonomin – säg verklighetsuppfattningen – är i mina ögon korrekt. En regering som i detta statsekonomiska läge inte föreslagit anpassningsåtgärder i miljardklassen hade definitivt varit i fel bransch. Principen att totalskattegraden inte får öka under valperioden är också rätt. Det är inte med ständigt höjda skatter man skapar ökad aktivitet och tillväxt. Det gör man med sådana åtgärder, som stöder arbete, flit, företagsamhet och risktagning. Också löftena om minskad byråkrati och reglering, ett nytt företagaravdrag och höjt hushållsavdrag motsvarar helt SFP:s målsättningar.

 

Diskussionen om regeringspolitikens sociala rättviseprofil har varit intressant. I riksdagen myntades från plenisalens vänstra bänkrader mantrat att de välbeställda i samhället inte alls deltar i spartalkot. Låt oss vara ärliga nu: Under förra valperioden infördes uttryckligen för de välbeställda höjda skatter, som förblir i kraft framöver: en ny skatteklass – ”solidaritetsskatten” – för höginkomsttagare, en ny prygelskatt på sex procentenheter för pensionärer med mer än 45 000 euro i pension, höjd kapitalinkomstskatt som därtill blev progressiv samt skärpt arvsskatt för speciellt stora arv.
För att visa exempel sänkte ministrarna sina arvoden med fem procent, vilket som väntat blev ett slag i luften. Ingen följde exemplet och medierna teg ihjäl symbolgesten. I den andra ändan av skatteskalorna höjdes avdragsrätten för småinkomsttagare, vilket också den nya regeringen tänker fortsätta med.

 

Det ovansagda är inget försvarstal för den förra eller nuvarande regeringen eller för de välbeställda. Men det kan inte heller vara så att redan vidtagna inkomstutjämnande åtgärder nu viftas bort såsom de aldrig hänt. Alla har deltagit i bestyret att få statsekonomin på rätt bog. Alla kommer att delta också framöver.

 

Det är ändå inte bara regering och riksdag som bär ansvaret. Blickarna riktas nu på regeringens förmåga att målmedvetet, men med gott spelöga, få arbetsmarknadsorganisationerna med i båten. Det är som känt inte världens enklaste projekt då hela vänstern sitter i opposition och spelar under täcket med facket.

 

Jag hoppas verkligen att Sipiläregeringen går iland med samhällsfördraget. Historien är dock inte särskilt uppmuntrande. I en liknande situation år 1991 försökte Esko Ahos borgerliga regering med hjälp av förra långvariga SDP-statsministern Kalevi Sorsa få till stånd ett samhällsfördrag. Det blev ett fiasko för både Aho och speciellt Sorsa då facket inte var redo att avstå uppnådda fördelar. Därefter föll landets ekonomi som en sten. Detta får inte upprepas. Gårdagens besked från arbetsmarknadsbordet att åtminstone en måttlig löneuppgörelse skulle ha medvind var dock uppmuntrande. Måtte denna nyhet jämna vägen för en positiv fortsättning nu.

 

Ett samhällsfördrag skulle nämligen dessutom annulera nedskärningspakets andra fas på 1,5 miljarder i bland annat barnbidragen, studiestödet, lantbruksstödet, indexjusteringarna och i avdragsrätten för bostadslåneräntor – ett paket som regeringen annars hotar verkställs.


Alltså: Bollen är nu långt hos de utomparlamentariska arbetsmarknadsparterna – både på löntagarsidan och på arbetsgivarsidan. Har vi lärt oss något på 25 år? Det är upp till bevis nu.

 

Stefan Wallin

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15