En loose-loose för Finland om man avskaffar sjöfartsstöden

12.06.2015 kl. 09:52
Att avskaffa sjöfartsstöden skulle vara en verklig loose loose för hela landet, säger Ålands riksdagsledamot Mats Löfström, medlem av Svenska riksdagsgruppen.

Dagens Helsingin Sanomat rapporterar om att bl.a. Viking Line hotar att flagga ut sina finskflaggade fartyg ifall regeringens hot om att avskaffa sjöfartsstöden blir verklighet. Sjöfartsstöden finns i det strategiska regeringsprogrammets bilaga över åtgärder som kan bli verkliga ifall man inte når en uppgörelse om ett samhällskontrakt.

 

Att avskaffa sjöfartsstöden skulle vara en verklig loose loose för hela landet, säger Ålands riksdagsledamot Mats Löfström, medlem av Svenska riksdagsgruppen.

 

Ett avskaffande skulle innebära förlorade finländska arbetsplatser, förlorade skatteintäkter och en mindre handelsflotta under finländsk flagg, vilket inte heller är bra från ett försörjningsberedskapsperspektiv, säger Löfström.

 

I riksdagens debatt kring regeringsprogrammet uppmärksammade Löfström regeringen om dessa aspekter tillsammans med en förhoppning om att regeringen noggrant studerar siffrorna så att man inte fattar ett kontraproduktivt beslut för exporten och sysselsättningen.

 

Finland är en ö i Europa. 90 % av importen och 80 % av exporten går till sjöss. Då är det viktigt med sjöfart, säger Löfström.

 

Dessa sjöfartsstöd finansierar sig själva av rederinäringen. Det är inga allmänna skattemedel som går till sjöfarten utan det handlar om att rederierna får tillbaka bl.a. de socialavgifter de betalar för besättningen ombord. Det är dessa avgifter som sedan bokförs som sjöfartsstöd i statsbudgeten då de förs tillbaka till rederierna. Detta är en del av ett EU system som är skapat för att det ska finnas en möjlighet för europeiska rederier att vara konkurrenskraftiga mot länder som använder bekvämlighetsflagg.

 

Det är viktigt att regeringen studerar siffrorna noggrant, samtidigt är det viktigt att komma ihåg att dessa nedskärningar inte är beslutade ännu. Jag har därför en stark förhoppning att de aldrig ska förverkligas eftersom det skulle vara samhällsekonomiskt kontraproduktivt, säger Löfström.

 

För mer information:

 

Mats Löfström, riksdagsledamot, 0457 379 8878

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41