Responsdebatt om budgetramarna 2003-2007

18.06.2003 kl. 00:00

 

Riksdagen har nu för första gången, enligt sin egen vilja, behandlat budgetramarna på basen av statsrådets redogörelse. För att riksdagens skulle ha reella möjligheter att behandla ramarna måste de ske i en helhet där man utöver utgifterna även kan beakta inkomsterna och bakgrunden till de ekonomiska utvecklingsutsikterna. Redogörelsen ger riksdagen möjligheter att bedöma balansen mellan de politiska utmaningarna och besluten.

Detta ger också regeringen ett tillfälle att bedöma hela regeringsperiodens politiska betoningar och fördelning av resurser till olika sektorer bättre än i samband med de årliga budgetbehandlingarna, då revirbevakningen och maktmekanismerna kan påverka besluten i motsatt riktning

Vi har nu en god möjlighet att dryfta samhällets framtida utmaningar och skapa en bas för sådana politiska beslut med vilka vi kan svara på dem. Det kan inte ske endast genom ett kamreraktigt sparande eller genom att stimulera marknaderna.
Den åldrande befolkningen, hotet om familjestrukturernas splittring såväl fysiskt som socialt samt en sammanjämkning av effektivitetskrav med förutsättningarna att skapa ett gott liv, förutsätter ett aktivt uppbyggande av samhällets sociala och andliga kapital. Att beakta detta eller att lämna det obeaktat, ligger i händerna på oss politiska beslutsfattare.

Regeringens största utmaning är just nu att bekämpa en hotande avmattning i ekonomin. Uppgiften är inte lätt. Samtidigt som sysselsättningsgraden måste höjas, bör ökningen av de offentliga utgifterna hållas inom kontroll. Regeringens rambudget för hela perioden utgår från dessa premisser och möjliggör att statsskuldens relativa andel fortsätter att minska. Eftersom det ser ut som om vi inte kommer att få mycket draghjälp av världsekonomin på kort sikt, är det centralt för finanspolitiken att den inhemska efterfrågan hålls stark. Finansutskottet omfattar denna målsättning.

Sysselsättningsgraden skall förbättras genom arbetskraftspolitiska och socialpolitiska åtgärder, bl.a. för att råda bot på både ungdomsarbetslösheten och den strukturella arbetslösheten och genom att stimulera den inhemska efterfrågan.
Att sänka kostnaderna för arbete görs nu i inkomstskatten uttryckligen p.g.a. dess stimulerande effekt och kan i fortsättningen riktas mer på skattekilen.

Regeringen har p.g.a. de osäkra ekonomiska utsikterna en stram linje då det gäller de offentliga utgifterna. I det rådande läget är det säkert en riktig linje, som även har bestyrkts av de sakkunniga finansutskottet hört. Alla kostnader bör naturligtvis prövas noga, men samtidigt vill vi påminna om att det kan bli särskilt dyrt att spara på fel sätt. Det nationella hälsovårdsprojektet och det sociala utvecklingsprogrammet måste genomföras för att upprätthålla och tom höja på sysselsättningsgraden. För att konkurrenskraften skall bestå behöver vi högklassig undervisning där inget barn sätts på undantag. Den nya regeln om kostnadstaket fungerar säkert bäst som preventiv broms för orealistiska förväntningar. Ifall den ekonomiska utvecklingen dock blir svagare än förväntat bör man förutom utgifterna även kunna ompröva volymen av skattesänkningarna.

Den inhemska efterfrågan stimuleras genom ett omfattande skattesänkningspaket i alla inkomstgrupper. Det är kanske bra att här poängtera att skattesänkningen nog också nu riktas till pensionärerna, trots att oppositionen vill få oss att tro något annat. Skattejusteringar som infaller mitt i kalenderåret är komplicerade att verkställa. För att undvika fel och otrevliga restskatteöverraskningar tillfaller därför de nyligen beslutna sänkningarna pensionärerna först nästa år. Ibland är det bra att ta det säkra före det osäkra.

I samband med budgetpropositionen för 2004 kan regeringen ytterligare rikta de fortsätta skattesänkningarna efter behov. Vi i Svenska riksdagsgruppen anser det viktigt att regeringen redan nu klart har deklarerat att beskattningen av arbete fortsätter att sjunka långsiktigt. Volymen avgörs dock av det ekonomiska utrymmet där utvecklingen av arbetslösheten och finansieringen av servicen långt är utslagsgivande.

De små- och medelstora företagen är i nyckelställning då det gäller att skapa nya arbetsplatser. För tillfället har de till och med svårt att bevara de nuvarande arbetsplatserna. Arbetslöshetsprocenten har stigit till över 10 procent. I regeringens budgetbehandling nästa höst är det därför rätt tidpunkt att avisera inriktningen på skattesänkningarna på arbetsgivaravgifterna. Detta skulle sänka sysselsättningströskeln men även stimulera efterfrågan på service och på så sätt också stöda hemmamarknaden.

Ramförslaget innehåller många goda satsningar, bl.a. många familjepolitiska satsningar som regeringsförhandlarna kom överens om i april.
Barnbidraget för det första barnet höjs med 10 € i mån, likaså ensamförsörjartillägget som ger ensamförsörjare 3 euro till i mån per barn. Inom Svenska riksdagsgruppen hade vi prioriterat ensamförsörjartillägget betydligt mer, eftersom det uttryckligen bättre skulle ha bidragit till att minska fattigdomen bland barnfamiljerna. De familjepolitiska satsningarna omfattar dessutom den länge efterlängtade höjningen av den lägsta moderskapspenningen och av hemvårdsstödet, som höjs med 42€ per månad. När det gäller ökade satsningar i kommunernas service måste fokuseringen där alltjämt vara på att genom tidigt ingripande och mångproffessionellt samarbete stöda familjerna i sin fostrarroll och hindra mentalproblem och senare utslagning.

Trots att regeringen var tvungen att prioritera hårt bland satsningarna för att hålla sig under det fastslagna utgiftstaket på 1,12 miljarder euro, finns det även enligt finansutskottet vissa frågor där finansieringen ser problematisk ut.
Enligt den förra regeringens kulturpolitiska program skulle kultursektorn tilldelas 0,4% av BNP. Denna målsättning har nu kommit på skam.
Positivt är dock att bibliotekens finansiering inte längre är beroende av tipsbolagens vinst, utan att staten äntligen tar sitt ansvar för biblioteken.

En annan fråga som regeringsprogrammet framhäver men som dessvärre inte syns i ramarna är höjningen av utvecklingsbiståndet mot en nivå på 0,7%. För att bibehålla trovärdigheten måste regeringen mycket snart besluta på vilket sätt vi skall uppnå dessa mål och med vilken tidtabell. Det är viktigt att de politiska programmen, valkampanjerna och de verkliga besluten inte faller så här långt ifrån varandra som de gjort ifråga om u-hjälpen.

Kommunernas ekonomi kommer fortsättningsvis att vara svag. Stödet till kommunerna ökar enligt ramarna med 550 miljoner under perioden, inkomstskattesänkningarnas negativa verkan på kommunekonomin kompenseras fullt ut och statsandelarna ökar med totalt 422 miljoner till social- och hälsovården och 120 miljoner till utbildningen. Resurserna måste dock användas klokt för att de skall ge önskad effekt. Det är dags att även se över styrmekanismerna, särskilt morötternas betydelse för utvecklandet av basservicen just där det behövs mest. Utsatta gruppers behov kan inte åsidosättas utan att staten ingriper.

Beslutet att minska kommunernas andel av samfundsskatten har slagit hårt mot en del kommuner som inte kunnat dra nytta av de statliga satsningarna på hälsovården t.ex. Svenska folkpartiet diskuterade detta nyligen på sin partidag.

Vi anser att statsandelssystemets strukturella snedvridningar bör åtgärdas och anpassas även efter huvudstadsregionens speciella omständigheter. I budgetbehandlingen för 2004 bör regeringen med öronmärkta medel kompensera de hårdast drabbade kommunerna det oskäliga bortfall av inkomster som statsandelsreformen och samfundsskatteomfördelningen orsakat.

Sfp har i samband med varje budgetbehandling de senaste åren krävt att statsandelarnas indexjustering bör ske till 100 procent. Nu sker en förbättring från den förra regeringen och indexjusteringen blir 75 procent. Trots det anser Svenska riksdagsgruppen att det är synd att statsandelsökningen som fullt ut borde riktas på utvecklandet av servicen nu till en del äts upp av kostnadsökningarna.

Beslutet att minska kommunernas andel av samfundsskatten för att finansiera momsåterbetalningssystemet har slagit hårt mot de kommuner där samfundsskatten haft stor betydelse för ekonomin. Samtidigt har skatteunderlaget minskat under de senaste två åren.

För att finansieringen av basservicen kunde ske på en stabil bas och på lång sikt, bör regeringen i budgetbehandlingarna för 2004 kompensera de hårdast drabbade kommunerna det oskäliga bortfall av inkomster som statsandelsreformen och samfundsskatteomfördelningen orsakat. Eventuella förändringar i statsandelssystemet och samfundsskattesystemet måste bättre ta i beaktande även stora städers specialförhållanden. Svenska riksdagsgruppen är nöjd över att kommunministern i utskottet bedyrade att så bör ske.

Eva Biaudet höll gruppanförandet 18.6.2003

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatten om om redogörelsen gällande EU:s grundfördrag

Jag vill börja med att göra några saker fullständigt klara. Inom Svenska riksdagsgruppen tror vi på den Europeiska Unionen! Vi är övertygade om att Finland mår bättre, och att vi har klarat oss bättre som medlem i unionen än om vi hade valt att stå utanför. Utan medlemskap i EU hade det varit ännu svårare att övervinna depressio-nen på 1990-talet, sade Astrid Thors.
10.05.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om åldringsvården

Vad finns staten till för? Jo, enligt Svenska riksdagsgruppen har statsapparaten till uppgift att träda in i de livsskeden som individen inte klarar sig på egen hand. Därför anser vi att staten skall koncentrera sig på att stöda individen under hennes första och sista år. Finland har ett bra lagstadgat stöd för våra åldringar. Men lagtexten är inte mycket värd om den inte omsätts i praktiken, sade Pehr Löv.
04.05.2006 kl. 00:00

Statsrådets utbildningspolitiska redogörelse

Statsrådets redogörelse är en positiv läsning. För det första är nivån i den finländska utbildningen rätt bra och för det andra har regeringen valt att fördomsfritt sätta fingret på de utmaningar som måste lösas. Hela vårt välstånd bygger i grunden på hur vi löser de utbildningspolitiska utmaningarna. En hög kunskapsnivå blev Finlands räddning under det svåra 90-talet. Så skall det också vara i framtiden, sade Christina Gestrin
02.05.2006 kl. 00:00

Redogörelsen om detaljhandelns struktur och utveckling

Det är rätt vanligt att folk idag beklagar sig över både internationaliseringen och globaliseringen. Ofta framställs dessa som nya och obehagliga fenomen för Finland. Jag frågar mig om man då har glömt sitt eget lands historia och bakgrund, sade Roger Jansson i sitt gruppanförande.
26.04.2006 kl. 00:00

Regeringens budgetramar 2007-2011

Rapporteringen och slutsatserna från regeringens budgetramförhandlingar varierar beroende vem man lyssnar på. Dels har det talat om regeringskris och avgångar, dels om konstruktiva diskussioner. Kontentan är ändå den, att regeringen kom överens om att ge fortsatt stöd till lantbruk och landsbygd också efter att EU-stöden skärs ned. Exakta eurobelopp kan givetvis inte slås fast förrän förhandlingarna med EU avslu-tats. Det är inget nytt i det. Så har vi agerat redan i tolv år.
28.03.2006 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om arbetskraftens fria rörlighet inom EU

Jag vill tacka regeringen för en bra redogörelse, men framför allt - en klok slutsats. Det är bra att regeringen driver en fördomsfri och klar politik. Mycket av de hot och risker som framförts i debatten om arbetskraftens rörlighet har handlat mera om skrämselpropaganda än om sakliga argument.
14.03.2006 kl. 00:00

Gruppanförande i interpellationsdebatten om kommunservicen.

"Det är framför allt dags för kommuninvånaren att begära svar av sin kommunledning; Lovar ni att vi klarar oss i trettio år till utan att göra något? Kan min kommun garantera att jag får modern service om tjugo år med dagens strukturer?", sade Eva Biaudet i sitt gruppanförande.
07.03.2006 kl. 00:00