Statsrådets redogörelse om förskolereformen

20.10.2004 kl. 00:00

 

 
Förskolan kan ses som en fin symbol för vårt finländska utbildningssystem. Tack vare den får alla barn en likvärdigt god start i livet. Genom att lägga en stabil grund i början av ut-bildningen ökar förutsättningarna för vi i Finland når längre och högre inom forskning och utveckling.

Trots att varje barn fick rätt till förskola redan 2001 blev systemet fulländat först nu i höst då regeringen beslöt att stöda skjutsarna till och från förskolan. I och med transporterna bör varje barn i hela landet ha möjlighet att delta i undervisningen. Det visar också statistiken. Hela 96 procent av sexåringarna deltar i förskoleverksamheten. Det är ett fantastiskt resultat.

Det är viktigt att de första skoldagarna blir en positiv erfarenhet. De första intrycken kan påverka inställningen till skolan för resten av skoltiden. Det finns en stor betydelse i att bar-net får bekanta sig med sin kommande skolmiljö på förhand. En sådan liten sak som att få äta i skolans matsal någon gång under dagistiden kan ha en avgörande betydelse för barnets trygghetskänsla inför skolstarten.

Vi gör ofta fel i att sammankoppla förskolan ihop med endera grundskolan eller daghemmet. Vi borde lära oss att se förskolan som en egen separat fas i barnets utveckling. Förskolan kan ses som en bro mellan daghem och skola.
Det händer att förskolan blir en mini-skola där man börjar bekanta sig med bokstäver och siffror. Det var inte den ursprungliga tanken. Målet med förskolan är att barnet skall utveck-la sin motorik, att lära sig lösa problem och kommunicera med andra. Målet är med andra ord att skapa de rätta förutsättningarna för inlärning. Tyvärr har man glömt detta i många förskolor.

I de flesta fall har förskoleundervisningen samma problem och utmaningar som grundskolan överlag. Det gäller främst gruppstorleken. Över 30 procent av undervisningsgrupperna är för stora. I en optimal grupp hinner handledaren eller läraren ge varje elev personlig handled-ning ifall eleven så behöver. Skolmiljön är en viktig faktor för inlärningen och trivseln. I över 60 procent av grupperna finns barn som behöver mer handledning och stöd. I över en tredjedel av grupperna blir dessa stödfunktioner för små.

Problemet med de stora grupperna är en direkt följd av för knappa personalresurser. Trots dessa problem är utbildningsnivån bland de anställda på en avundsvärd hög nivå. Över 94 av de anställda innehar den kompetens som förutsätts för att sköta sina uppgifter. Utma-ningen blir att se till att alla vikarier har samma höga utbildningsnivå.

En av de mer intressanta slutsatserna i redogörelsen är att inlärningsresultatet är bättre i de grupper som är placerade i anslutning till ett daghem än de som har sin verksamhet i en skola.
Samtidigt anses daghemmen vara mer ändamålsenliga miljöer för förskolebarn än skolor. Det beror bland annat på att daghemsnätet är tätare än skolnätet vilket gör resorna kortare. Detta har bedömts som en viktig kvalitetsfaktor.

Det finns ändå skäl att se lite mer kritiskt på resultaten i redogörelsen - inte minst därför att de är så bra. Man bedömer att barnen har bra förutsättningar för att börja i grundskolan efter genomgången förskola. Man kan då fråga; enligt vilken bedömning? Bristen i undersök-ningen är att man inte har något sampel att jämföra med. För att kunna bedöma barnens ut-veckling i förskolan borde barnen jämföras med de barn som inte har gått i förskola. Nu har undersökningen gjorts av barnens egna barnträdgårdslärare. De har med andra ord betygsatt sitt eget arbete. Detta kan vara bra att minnas.

Riksdagen ändrade socialvårdslagen år 2003. Enligt den får kommunerna själva bestämma under vilken förvaltning barndagvården skall lyda under. Svenska riksdagsgruppen ansåg då – och anser fortfarande - att kommunerna själva bör få avgöra frågan.

Dagens redogörelse visar att lagändringen var bra. I dagens läge lyder förskolan i 35 procent av kommunerna under utbildningsväsendet och i 25 procent under social- och hälsovården. I 40 procent av kommunerna sköter dessa förvaltningar förskolan tillsammans.
Det är just detta samarbete som vi vill poängtera. Tack vare samarbetet har förskolepersonalen hela arsenalen av stödfunktioner till sitt förfogande. Ett barn med svårigheter kan få hjälp av skolpsykologen redan i fyraårs ålder ifall förskolan samarbetar med skolsektorn. I normala fall skulle barnet få vänta tre till fyra år till innan problemen skulle ha noterats i skolan.

Den temporära ändringen av socialvårdslagen gäller fram till 31.7.2008. Svenska riksdags-gruppen hoppas att man inom utskottet kan enas om att rekommendera att lagen görs permanent.

Mikaela Nylander höll gruppanförandet 20.10.2004

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30