Remissdebatt om regeringens framtidsredogörelse

24.11.2004 kl. 00:00

 

Svenska riksdagsgruppen är ytterst nöjd med att regering och riksdag nu äntligen har tagit itu med befolkningspolitiken. Håkan Nordman tog på svenska riksdagsgruppens vägnar initiativet till en åtgärdsmotion 2000 och redan tidigare hade vi efterlyst ett invandringspolitiskt program. Vi insåg att de kommande generationerna kan ha svårt att klara av att finansiera vår välfärd på nuvarande sätt om vi inte förbereder oss i tid.

Regeringens redogörelse innehåller centrala värderingar som gäller i Finland och om dem kan vi vara eniga. Det ska finnas en grundkänsla av trygghet i vårt samhälle – men också en sådan känsla som gör att människor sporras att försöka och att vilja jobba i vårt land.

Inom kort kommer vi att ha mycket färre personer i arbetsför ålder. Finland är visserligen inte ensam i denna situation. I hela Europa finns en påtagligt stor 1940-tals generation. Samtidigt, som ett resultat av förbättrad utbildning och sjukvård – lever våra äldre längre – kvinnornas medellivslängd är bland de längsta i Europa. Och vi skall inte glömma bort att stora delar av årsklasserna på 1960-talet emigrerade till Sverige. Nu märker vi att deras barn och barnbarn saknas.

Den skeva ålderspyramiden kan leda till att den ekonomiska aktiviteten avtar: det blir allt svårare att nå ekonomisk tillväxt och därmed blir det allt svårare att finansiera välfärd och försörjning för befolkningen, att sköta pensioner och att ha en god sjukvård. Det är också sannolikt att det blir brist på arbetskraft.

ETT TILLDRAGANDE SAMHÄLLE

För att upprätthålla den ekonomiska aktiviteten behöver vi utländska strömmar av både kunnande och kapital – samtidigt som det är viktigt att finländska medborgare och "finländskt kapital" också har en fortsatt tro på Finland.

Enligt redogörelsen måste Finland börja locka arbetskraft till Finland från utlandet. Det att vi i Finland inser att vi behöver utlänningar betyder det inte att de automatiskt vill flytta hit. Alla länder i Europa kommer att konkurrera om den utländska arbetskraften.

Vi har med besvikelse hört och läst argument enligt vilka Finland borde anpassa invandringen till våra behov på arbetsmarknaden. Det är ett tankesätt som hör hemma i en annan världsdel och ett annat århundrade! Varenda ett par händer och varenda hjärna som vi får kommer att behövas.

Statsministerns globaliseringsgrupp som leddes av Anne Brunila presenterade för två veckor sedan ett program med nästan 200 åtgärdsförslag. Rapporten har en mycket lyckad underrubrik: Kompetens, öppenhet och förnyelse i Finland. Det är helt klart att dessa ord är nyckelbegrepp för de framtida utmaningarna.

Fast Finlands konkurrenskraft allmänt idag bedöms som god, förblir den inte så i framtiden om inte viljan till förnyelse ökar därför bör många av gruppens förslag tas på allvar. För det första kan vi inte förbise skattepolitikens roll för landets utveckling. För att locka både kapital och know-how till Finland måste skattegraden vara anpassad till våra konkurrenter. Vi måste vara beredda att pröva skattemedel för att stimulera investeringar i forsknings- och utvecklingsarbete.

För det andra bör vi rasera hindren för invandring till Finland. Speciellt de studerande som avlagt en examen i Finland bör ha enklare att få uppehållstillstånd. Vi vet också att invandrare har en större benägenhet att starta företag. Det är en egenhet vi infödda finländare har orsak att apa efter. Onödiga hinder för utlänningars företagande måste undanröjas.

ARBETSMARKNAD OCH OFFENTLIG SEKTOR

Invandring är inte den enda lösningen på våra problem. Det finns mycket att göra inom vår offentliga sektor och på arbetsmarknaden. Vi måste våga ta oss an en del svårlösta knutar inom den offentliga sektorn. Produktiviteten måste helt enkelt höjas. Det viktiga är att se om vi gör rätt saker på rätt sätt.

Produktiviteten inom offentliga sektorn kunde höjas genom att bättre utnyttja innovationer och tillämpningar. Finland har hittills varit bäst i världen på att skapa ny kommunikationsteknologi, men vi har inte varit värst bra på att utnyttja den i den offentliga sektorn.

Sedan flere år talar Sitra, Tekes mfl rapporter om att vi skall främja innovationer inom den offentliga sektorn och inom servicen. Också här är det dags att nu gå från ord till handling. En del nytänkande har dock kommit igång; telefonjourer har moderniserats, kontakter till personalen har förenklats och man ser mera till att det är rätta personer som gör rätta saker. Men de anställda måste kunna påverka innehållet i sitt arbete.

I Sverige jobbar 57 % av 60-64 åringarna. I Finland är siffran 27 %, långt under Europas medeltal som är 40 %. En del är gjort inom pensionspolitiken, nu handlar det om attityder bland anställda och arbetsgivare.

Utbildningen är vår viktigaste infrastruktur och den bör hållas i gott skick med tanke på framtidens utmaningar; och därför bör resurserna som frigörs när åldersklasserna minskar användas för att höja grundutbildningens kvalitet. De resurser behövs också för att skolan ska klara de krav som en framgångsrik integrering förutsätter. Det är en av de lärdomar vi kan dra från andra länder med flere invandrare.

OCH SIST MEN INTE MINST - FAMILJEPOLITIK

Regeringen har i statsbudgetarna för i år och nästa år satsat stort på de familjepolitiska stöden. Jag vill främst lyfta upp en förbättring som finns i årets proposition. Då en kvinna föder två barn snabbt efter varandra skall moderskapspenningen räknas på basen av arbetsperioden före den första graviditeten. Detta är goda nyheter för dem som jobbar med kortvariga arbetskontrakt. Hoppeligen ökar ändringen snuttjobbarnas trygghetskänsla och vilja att skaffa fler barn.

Det finns mycket kvar att göra inom familjepolitiken. Trots att pappornas föräldraledighet förlängdes för ett par år sedan har resultaten inte utfallit väl. Svenska riksdagsgruppen vill därför upprepa vårt krav om en riktig pappamånad enligt svensk modell. Lika viktigt är att kostnaderna för föräldraledigheten fördelas bättre mellan mors och fars arbetsgivare. Informationen till arbetsgivarna om möjligheter till kompensation till denna del bör förbättras.

Finland kommer att vara ett gott land att leva i för alla generationer också om 30 år. Det förutsätter en del samhällsekonomiska reformer som inte alls behöver vara smärtsamma - förutsatt att vi inleder dem i tid.

Astrid Thors höll gruppanförandet 24.11.2004

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15