Responsdebatt om regeringens säkerhetspolitiska redogörelse

20.12.2004 kl. 00:00

 

 
Regeringens beskrivande säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse har i Riksdagen fått en ärevördig behandlling med progressiva, framåtblickande förtecken. Det kunde tänkas vara naturligt att regeringen i detta samband hade varit den framåtdrivande kraften, medan riksdagen kunde förväntas spegla försiktigare attityder. Det är därför ganska spektakulärt att rollerna nu har varit ombytta.

I remissdebatten om säkerhetspolitiska redogörelsen var Svenska riksdagsgruppen kritisk till bristen på klarhet och visioner. Behandlingen i utrikesutskottet har därför va-rit en "huojentava prosessi" där utskottet analyserat och behandlat vår säkerhetspolitiska omgivning så som det ser den.

I remissdebatten lyfte Svenska riksdagsgruppen fram tre viktiga - men ömma punkter; det var begreppet alliansfrihet, visionen och målet för vår säkerhetspolitik samt behovet av att utveckla fredsbevarandet.

1. ALLIANSFRIHET
Utvecklingen inom säkerhetspolitiken har gått väldigt snabbt. I Finland har den offentliga diskussionen nästan uteslutande utmynnat i frågeställningen huruvida Finland skall gå med i försvarsalliansen Nato eller inte.
Samtidigt har det säkerhetspolitiska samarbetet inom EU tagit sin form nu i år. Kännetecknande för debatten - liksom också regeringens redogörelse – är att man har varit så upptagen med att hålla tungan rätt i mun i Natodebatten att man nästan missat att diskutera EU: s nya roll i den globala säkerhetspolitiken.
Jag anser att riksdagens utskott nu bidragit till att den finländska debatten kommit ikapp den säkerhetspolitiska utvecklingen runtomkring oss.

Det mest alarmerande med redogörelsen var att man upprepade gånger slog fast att Finland fortsättningsvis är alliansfritt. Det var gammal liturgi i en förändrad värld. De som ansåg att Finland var alliansfritt efter EU-inträdet borde slutligen ha ändrat åsikt i samband med det intensifierade försvarssamarbetet som unionen fattade beslut om i våras. Solidariteten mellan medlemsländerna förtydligas i flera klausuler som förpliktigar länderna att erbjuda hjälp till det medlemsland som blivit angripet. Man kan på goda grunder säga att EU:s försvarsförpliktelser går längre än Natos artikel V.

Försvarsutskottet slår nu fast att Finland är militärt alliansfritt. Det kan vi vara överens om. Om man med det vill säga att vi inte tillhör NATO. Men Finland är inte utrikespolitiskt eller säkerhetspolitiskt alliansfritt. Vårt samarbete inom ramen för EU:s nya sä-kerhetspolitik gör tanken omöjlig både i teorin och i praktiken.

2. MÅLET MED EU-SAMARBETET
I de senaste årens förhandlingar om EU: s nya grundfördrag hamnade helheten i skymundan för detaljerna. Det huvudsakliga målet var att stärka EU: s roll och trovärdighet på den globala arenan. De första avgörande stegen har redan tagits exempelvis inom det integrerade säkerhetspolitiska samarbetet.

Regeringen lyfte i redogörelsen fram EU som vår främsta samarbetspartner och utskotten har valt att ytterligare stärka detta huvudspår.
Tyvärr förblir det oklart hur långt Finland anser att integrationen kan gå. Det fullt möj-ligt att den europeiska integrationen fortsätter med en sådan fart att EU växer fram som en lika stark aktör som Nato. Det skulle kunna innebära att hela Nato-optionen tappar värde och betydelse.

3. INSATSSTYRKOR
Med det integrerade säkerhetspolitiska samarbetet vill Europa stärka sin kapacitet att svara mot förändringar i vår omgivning. Finland har nu efter några – låt oss kalla det otydliga piruetter för ett år sedan – konkret meddelat att Finland vill dra sitt strå till stacken. Denna förpliktelse medför också ansvar. Här kommer vi in på diskussionen om de fredsbevarande insatsstyrkorna.

EU utgör den samarbetsram inom vilken Finland vill stärka säkerheten i Europa och globalt. De nya samarbetsstrukturerna kräver förnyelse i Finlands lagstiftning. Inom Svenska riksdagsgruppen anser vi det vara dags att man utformar lagen så att den svarar mot dagens behov och så att fredsbevarande även kan ske t.ex. med EU:s mandat. Däremot vill vi även i fortsättningen att riksdagen skall besluta om deltagandet i enskilda krishanteringsuppdrag.

Jag kan helt och hållet hålla med dem, som på senare tid sagt att det gäller att vara försiktig med att skicka ut våra män och kvinnor med vapen i händerna. Det är också viktigt att vara medveten om de stora riskerna. Men denna fråga borde naturligtvis ha diskuterats i ett betydligt tidigare skede då Finland deklarerade åt sina kumpaner i Europa, att man är villig att delta i samarbetet. Nu handlar det om att fullfölja givna löften. Det är bra att påminna oss själva om att fredsbevarandet aldrig varit ofarligt eller riskfritt. Därför måste även framöver förebyggande av konflikter och våldsamma kriser vara vår första prioritet.

Svenska riksdagsgruppen vill även nu fästa uppmärksamhet vid att försvarsutskottet och utrikesutskottet bekräftar att Ålands internationellt rättsliga ställning som demilita-riserat område skall bestå. Detta hade av någon anledning lämnats bort i regeringens redogörelse.

I remissdebatten stödde Svenska riksdagsgruppen de grundläggande principerna om att ett nationellt försvar och en bibehållen allmän värnplikt. Svenska riksdagsgruppen underströk att det förutsätter att utbildningen sker på båda språken. Vi utgår därmed från att den svenskspråkiga beväringsutbildningen fortsätter vid Nylands Brigad.

Slutligen hoppas jag att vi i alla riksdagsgruppen analyserar resultatet av riksdagsbehandlingen av redogörelsen. Vid remitteringen till utskotten avvek man från den traditionella ansvarsfördelningen mellan utskotten. Detta ledde oss in på en farlig väg. I slutskedet utgick inte diskussionerna ifrån vad som var utrikespolitiskt klokast – utan vad som var partipolitiskt möjligt. Det anser jag att inte var särskilt lyckligt. Slutresultatet är ändå relativt lyckat.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15