Wideroos: Tingsrättsreformen

05.03.2008 kl. 15:58
Tingsrättsreformen är bara en av de reformer som tidigare och nuvarande regering startar och genomför. Det gemensamma för de allra flesta reformer är att de har en språklig dimension. Det är naturligtvis inte så att alla människor hela tiden har att göra med alla statliga myndigheter, men alla har vi någon gång i vårt liv beröring med statliga myndigheter. Och kommunala också för den delen. Och det är då det börjar handla om språk.

Det är då det handlar om att den statliga myndigheten är uppbyggd så att den också kan ge service i praktiken på båda språken - inte bara på pappret. Det som bekymrar i dessa reformer - där allting skall bli större - är hur vi i framtiden skall kunna garantera en god svenska service om alla statliga myndigheter har finska som förvaltningsspråk. Det finns de som säger att en stark svenska minoritet i en förvaltning är en bra garant för svensk service. Men varför resonerar man inte tvärtom?

En stark finsk minoritet borde rimligtvis garantera en bra service på finska! Eller? Regeringen har mycket reformarbete på gång nu, men det verkar som om varje reform lever sitt eget liv. Ur språklig synvinkel är detta naturligtvis ett problem. När varje reform sker enligt en egen agenda finns det ingen helhetssyn på vad som händer med den språkliga servicen - annat än att var och en myndighet själv säger sig garantera en god service på båda språken.

Man kan heller inte låta bli att ställa frågan varför det är så svårt för så många att arbeta för att det också skall finnas en svenskspråkig förvaltning i vårt land. Varför är det så svårt att t.ex. stöda att Vasa tingsrätt bildas - den enda tingsrätt i landet som i så fall skulle ha svenska som förvaltningsspråk?

Polisdistrikten är historia, men visst hade uppdelningen av Österbotten (mellan Oravais och Nykarleby) språkliga förtecken. Man fick ju två finskspråkiga polisdistrikt i stället för ett svenskt! I skrivande stund finns ännu hoppet kvar när det gäller tingsrätterna. Minister Brax har uppvaktats flitigt och återstår nu att se vilken som blir hennes modell.

Ulla-Maj Wideroos
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00

Gruppanförande om statsbudgeten för år 2006

20.09.2005 kl. 00:00