Thors: EU måste koordinera sina ståndpunkter

06.10.2008 kl. 15:33

VSB-koordineringen av internationella frågor, IMO i barnskorna jämfört med EU-frågor!

Idag står med mörka bokstäver och mörka moln en nyhet på första sidan i Helsingin Sanomat, att internationella sjöfartsorganisationens kommande beslut om svavelhalten i bränslen överraskar de finländska beslutsfattarna.

Det gäller säkert somliga - jag har hört om detta förslag, både från branschen och från miljöorganisationerna. Och det är uppenbart att sjöfarten måste ta sitt ansvar, både när det gäller klimatförändringen och kampen mot försurningen. Tidtabeller kan dock diskuteras och halter likaså.
Östersjön är ett väldigt känsligt område - här skall specialregler gälla.

Det att somliga blivit tagna på säng, illustrerar det jag sagt vid flere seminarier men också i riksdagen. Bla framförde jag som min uppfattning på ett seminarium om globalisering för ca 1 år sedan, att EU måste koordinera sina ståndpunkter i flere internationella organisationer och att Europarparlamentet skall vara också ett forum för den demokratiska kontrollen av dessa ståndpunkter.

Vi har ett gott system för koordinering av vad Finland säger i EU, men i internationella organisationer finns det knappast någon sådan koordinering alls. Undantaget är organisationer där EU också skall ha en ståndpunkt. Jag hävdade som MEP att jag visste bättre än mina finländska kolleger som riksdagsledamöter vad som hände i IMO, och tydligen också bättre än ministrar. Under MEP-tiden hände det att jag ringde till finländska tjänstemännen som var på IMO-möten för att kolla vad Finland skulle säga - det fanns ingen annan form att få reda på det.


Och jag tycker faktiskt att EU skall vara ett ställe där våra åsikter koordineras - liksom att Mepar skall kunna övervaka vad som händer i IMO, WHO, FN.s kommission för Europa mm - för det är väldigt mycket som de facto besluts där och som sedan förs in i direktiv. Samma gäller de facto banksektorn - en underlig, helt icke-transparent Baselkommitté är den som slagit fast sk solvensgränser för banker; dvs hur mycket eget kapital skall man ha i förhållande till utlåningen.
Ingen insyn där heller.

Summar summarum: Det måste skapas bättre regler för hur andra organisationer behandlas i vårt statsmaskineri. Ett sätt kunde vara att de EU -sektioner, som samlar intressenter inom olika områden skulle bilda stommen till denna koordinering.

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45