Thors: EU måste koordinera sina ståndpunkter

06.10.2008 kl. 15:33

VSB-koordineringen av internationella frågor, IMO i barnskorna jämfört med EU-frågor!

Idag står med mörka bokstäver och mörka moln en nyhet på första sidan i Helsingin Sanomat, att internationella sjöfartsorganisationens kommande beslut om svavelhalten i bränslen överraskar de finländska beslutsfattarna.

Det gäller säkert somliga - jag har hört om detta förslag, både från branschen och från miljöorganisationerna. Och det är uppenbart att sjöfarten måste ta sitt ansvar, både när det gäller klimatförändringen och kampen mot försurningen. Tidtabeller kan dock diskuteras och halter likaså.
Östersjön är ett väldigt känsligt område - här skall specialregler gälla.

Det att somliga blivit tagna på säng, illustrerar det jag sagt vid flere seminarier men också i riksdagen. Bla framförde jag som min uppfattning på ett seminarium om globalisering för ca 1 år sedan, att EU måste koordinera sina ståndpunkter i flere internationella organisationer och att Europarparlamentet skall vara också ett forum för den demokratiska kontrollen av dessa ståndpunkter.

Vi har ett gott system för koordinering av vad Finland säger i EU, men i internationella organisationer finns det knappast någon sådan koordinering alls. Undantaget är organisationer där EU också skall ha en ståndpunkt. Jag hävdade som MEP att jag visste bättre än mina finländska kolleger som riksdagsledamöter vad som hände i IMO, och tydligen också bättre än ministrar. Under MEP-tiden hände det att jag ringde till finländska tjänstemännen som var på IMO-möten för att kolla vad Finland skulle säga - det fanns ingen annan form att få reda på det.


Och jag tycker faktiskt att EU skall vara ett ställe där våra åsikter koordineras - liksom att Mepar skall kunna övervaka vad som händer i IMO, WHO, FN.s kommission för Europa mm - för det är väldigt mycket som de facto besluts där och som sedan förs in i direktiv. Samma gäller de facto banksektorn - en underlig, helt icke-transparent Baselkommitté är den som slagit fast sk solvensgränser för banker; dvs hur mycket eget kapital skall man ha i förhållande till utlåningen.
Ingen insyn där heller.

Summar summarum: Det måste skapas bättre regler för hur andra organisationer behandlas i vårt statsmaskineri. Ett sätt kunde vara att de EU -sektioner, som samlar intressenter inom olika områden skulle bilda stommen till denna koordinering.

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00