Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

12.02.2009 kl. 15:00
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.

Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.

Siffror som för ett år sedan var otänkbara är nu realistiska ifråga om exempelvis lånetagning. Det är bra att vi kunnat minska vår lånebörda under de goda åren. Trots det är läget allvarligt. I en jämförelse inom EU ter sig också vår blivande lånebörda om 34 % av BNP bra ut. Tar man dessutom med kommunernas lån stiger siffran ytterligare till 38 % av BNP.

Investeringar i forskning och utveckling är ett måste för oss också under en ekonomisk recession. Genom tillräckliga stimulanssatsningar inom forskning och utveckling bidrar vi till en produktutveckling som hjälper företagen att komma igång när ekonomin igen börjar gå bättre. Stöden till bland annat Finnvera för exportkrediter och Tekes för forskning, innovation och teknologi är därför synnerligen viktiga. Men därtill behövs ytterligare satsningar särskilt på att stöda exporten, de medel som anslagits är inte tillräckliga. Vi behöver kunna överväga att styra endel av de medel för utveckling till direkta stöd för företagens gemensamma exportsatsningar. Kommande satsningar ska särskilt beakta skogsindustrin - hela skogssektorns situation måste granskas. Skogsindustrins eget är att de resurser för byggande och renoveringar som ingår i stimulanspaketet speciellt skall riktas till den arbetsintensiva träbyggnadssektorn. Det är ett bra förslag. Här stöder man inhemskt specialkunnande, klimatpolitiken och skogssektorn på en gång.

Kommunerna tvingas nu spara, permittera och höja skatterna samtidigt som staten sänker skatterna och stimulerar ekonomin. Det här är olyckligt. Svenska riksdagsgruppen anser att en större del av samfundsskatten skulle tillfalla kommunerna. Det här skulle underlätta ekonomin i vissa kommuner. Att kommunerna behöver stöd från statsmakten är klart. Det föreslagna stimulanspaketet innehåller också höjda statsandelar för reparationer av skolor, daghem och åldringshem. Svenska riksdagsgruppen föreslår att det vid den kommande statsandelsreformen skjuts till extra statliga medel till kommunerna.

Satsningar på infrastrukturprojekt är ett sätt att få igång ekonomisk aktivitet samtidigt som de också stöder både trafiksäkerheten och förbättrade kommunikationer. Det tillägg på 50 miljoner som stimulanspaketet innehåller välkomnas av Svenska riksdagsgruppen. Speciellt glada är vi över att förbättringen av stamväg 51 äntligen påbörjas. Också de ökade anslagen till såväl miljöarbeten som vatten- och avloppsarbeten är bra ur stimulanssynvinkel samtidigt som de stöder våra åtaganden gällande bland annat Östersjön.

Regeringen föreslår att 7 miljoner euro reserveras för att förbättra vår oljesbekämpningskapacitet och i och med grundrenoveringen av oljebekämpningsfartyget Halli. Svenska riksdagsgruppen påpekade i budgetdebatten i höstas att ett ökat stöd för oljebekämpningsberedskapen är en akut nödvändighet i och med att olje- och kemikalietransporterna på Östersjön och speciellt Finska viken ökar explosionsartat.

Nu gäller det för oss alla att anpassa budgetåtgärderna till det ekonomiska läget och på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning. Svenska riksdagsgruppen stöder regeringens första tilläggsbudget som ett välbehövligt stimulanspaket och hoppas att statsrådet och riksdagen även har beredskap att snabbt vidta ytterligare åtgärder under året om läget skulle förändras.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35