Slutspurt för budgeten 2010

12.12.2009 kl. 02:00
"...Riktlinjer för att balansera upp statsfinanserna bör redan nästa år vara på regeringens agenda."

 

År 2009 närmar sig sitt slut och i riksdagen innebär det förutom en väldig fart för att hinna få ut alla lagar som har budgetkonsekvenser också att riksdagen fastställer nästa års budget. I praktiken innebär det att finansutskottet behandlar regeringens budgetförslag och alla sektorutskottens utlåtanden. Samtidigt behandlas också riksdagsmännens alla budgetmotioner.

Nästa år uppgår statsbudgeten och tilläggsbudgeten tillsammans till dryga 50 miljarder euro, och senaste onsdag kom regeringspartierna i riksdagens överens om att utöka budgeten med 41 miljoner euro utöver regeringens förslag. De tillägg som görs i riksdagen är i många fall helt avgörande för den verksamhet som får del av den. Som exempel kan nämnas de 200 000 euro som riktas till utvecklandet av Kvarkens skärgård, det vill säga världsarvet. Hade man i riksdagen inte beslutit om ett anslag på 200 000 euro hade förutsättningarna för utvecklande av verksamheten kring världsarvet förblivit öppet. Kvarkens skärgård, Finlands första och enda världsnaturarv, fanns överhuvudtaget inte med i regeringens budgetförslag när det anlände till riksdagen.

Svenska riksdagsgruppens kan för sin del vara nöjd med att ha fått igenom tillägg som korrelerar med flera av våra motioner. Förutom Kvarkens skärgård kan jag nämna att 4H, landsbygdsrådgivningen, vatten- och avloppstjänster, bastrafikledshållningen, skärgårdens förbindelsetrafik, Finlands yrkesfiskarförbund och fredsorganisationer nu fått tilläggsanslag. Med tanke på det ekonomiska läget har förstås sysselsättningen, och speciellt de ungas, vägt mycket tungt när finansutskottet beslutit om tilläggsanslagen. Bland annat får ungdomsverkstäderna ytterligare 1,5 miljoner euro och tullen 1 miljon euro för att hålla kvar sin unga arbetskraft.

Alla som har färdats på våra österbottniska grusvägar i höst vet att det regniga vädret gått mycket hårt åt vägarnas skick, och att vissa vägar varit minst sagt usla. Orsaken till att de inte grundrenoveras är förstås självklar, brist på pengar. Riksdagens tillskott på 5,6 miljoner euro är en klen tröst och finansutskottet konstaterar också att det inte går att sköta finansieringen av bastrafiklederna med tilläggsbudgeter och årliga tilläggsanlag. Mera långsiktig finansiering krävs. Den klara analysen lindrar inte situationen för dem som dagligen är helt beroende av att färdas på vägar som under några höst- och vårveckor är snudd på ofarbara och dras med trafikbegränsningar. Ett årligt underskott på ungefär 200 miljoner euro innebär att inte heller i år kommer de mål vi ställt upp för både vägnätets skick och trafiksäkerheten att kunna uppfyllas.

Nästa år ökar statsskulden med 13 miljarder euro. Avsikten med skuldsättningen är att stimulera ekonomin och upprätthålla välfärdssystemet. Det finns ändå en gräns för hur mycket vi skall skuldsätta oss. Visserligen är Finlands statsskuld bara omkring hälften av EU:s medeltal, men den skall återbetalas med ränta. Det blir en tung uppgift som åläggs nästa regering och kommande generationer. Riktlinjer för att balansera upp statsfinanserna bör redan nästa år vara på regeringens agenda.

Mats Nylund, riksdagsledamot SFP, Pedersöre
 

Publiceras i Vasabladet 13.12.2009

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00