Gruppanförande 14.4

15.04.2010 kl. 14:30
Gruppanförande i debatten om statsrådets redogörelse om livsmedelssäkerheten

_______________________________________________________________________

Livsmedelssäkerheten berör alla. I ett välfärdssamhälle måste vi kunna lita på att det vi äter är rent och tryggt. Ansvaret för detta vilar tungt på producenterna av livsmedel, respektive importörerna, på förädlingen och på parti- och minuthandeln. I sista hand är det samhället som bör kontrollera att reglerna följs och att livsmedlen är säkra.

En allmän utgångspunkt är att lokalt och inhemskt producerad mat är tryggare är importerad. Den finländska livsmedelsproduktionen och -distributionen har allmänt taget ett gott rykte. Undantagen beivras snabbt och effektivt. Till exempel den salmonellaepidemi som på grund av kontaminerat, importerat foder härjade i fjol drabbade 90 gårdar, men ledde inte till ett enda sjukdomsfall hos någon människa. I Finland används heller inte hormoner för att främja djurens växt.

Inom EU är handeln också med livsmedel fri, och livsmedelssäkerheten i hela EU-området är alltså avgörande för livsmedelssäkerheten hos oss.

Det finns också en företagsekonomisk aspekt på livsmedelssäkerheten: ju lönsammare företagen i produktions- och förädlingsskedena är, desto större förutsättningar har de att garantera sina produkters säkerhet.

För animalieprodukternas del är djurens hälsa a och o för livsmedelssäkerheten. Vi har ett väl fungerande system, som nyligen kompletterats med en elektronisk läkemedelsbokföring i ett nationellt register. Ju bättre djuren mår, desto bättre blir livsmedlen.

Lika viktig är hygienen vid slakt och förädling av köttprodukter. Här varken bör eller kan vi jämföra med situationen i Syd- och Mellaneuropa. Där förekommer till exempel salmonella allmänt och skördar varje år människoliv. Däremot bör vi inom EU kunna jämföra oss med Sverige, och den jämförelsen utfaller på vissa punkter inte till vår fördel.

I Sverige, som också har en mycket hög nivå på livsmedelssäkerheten, kan man upprätthålla mindre gårdsslakterier bara de utrymmen som används noga rengörs mellan de olika arbetsskedena. Hos oss tolkas EU-direktiven som vanligt påvligare än av EU-påven själv, och det krävs olika utrymmen för de olika skedena. Denna regel har i praktiken slaktat de små slakterierna, vilket effektivt saboterar närproduktion – eller alternativt leder till både dyra och för djuren olidligt långa transporter. Varför låter vi på den här punkten livsmedelssäkerheten bita sig själv i svansen?

För växtodlingens del är framför allt två faktorer centrala: växtskyddsmedlen och frågan om genmodifiering. I fjol härstammade över 90 procent av alla bekämpningsmedelsrester i livsmedlen från import, särskilt importerad frukt. Här hamnar EU:s regelverk i fokus.

Genmodifierad mat fyller redan tallrikarna i stora delar av världen. Det är alltså omöjligt att längre totalt förbjuda genmodifiering. Däremot bör det vara möjligt för regioner att förklara sig som GMO-fria zoner, och därmed ge ekoodling en djupare dimension. Och framför allt måste vi kunna kräva att GMO-mat tydligt utmärks på förpackningar och i butikshyllor, så att konsumenten har ett reellt, fritt val.

Ett sätt att undvika genmodifierat foder erbjuder faktiskt den etanolfabrik som Svenska riksdagsgruppen redan tidigare har föreslagit. En etanolfabrik ger nämligen som en biprodukt högklassigt protein, som kunde ersätta upp till tre fjärdedelar av det importerade sojaprotein som ofta är salmonellakontaminerat. Tala om att slå flera flugor i en smäll: överproduktionen av säd, behovet av biobränsle och livsmedelssäkerheten får en gemensam lösning.

Det finns ytterligare en ny, ytterst beklaglig aspekt på livsmedelssäkerheten: risken för medvetna sabotage i syfte att terrorisera befolkningen. Tyvärr måste hotet tas på allvar. Det kan handla om allt från utländsk frukt som någon förgiftat i syfte att skada producentlandet till inhemska så kallade djurrättsaktivisters worst case-scenarier.

De aktivister som släpper ut minkar och rävar i naturen utan att ens bry sig om vilken skada dessa åsamkar lokala ekosystem, kanske en dag heller inte drar sig för att skada människor.

Det uppenbara botemedlet är förstås kontrollen i parti- och minuthandelns olika logistikled, kombinerad med alla medborgares vaksamhet, men förhoppningsvis också etisk fostran: de som säger sig försvara djurens rättigheter genom att skada djur och i förlängningen kanske även människor, är inga djurrättsaktivister, utan tvärtom sabotörer av djurens rättigheter. Vem vill bli stämplad som en sådan?

Gröna politiker kunde gärna gå i spetsen för att reda ut begreppen.

Det finns naturligtvis många fler aspekter på livsmedelssäkerheten än de som kan tas upp på sju minuter. Svenska riksdagsgruppen välkomnar att regeringen prioriterat livsmedelssäkerheten så högt att den har avgett denna redogörelse. Förhoppningsvis kan riksdagen vid utskottsbehandlingen komma med ytterligare recept.

Trygg mat är en grundrättighet för oss alla. Låt oss gemensamt värna om den.

Gruppanförande hölls 14.4.2010 av Mats Nylund


 

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35