Gruppanförande 28.4

28.04.2010 kl. 16:45
Gruppanförande i debatten om interpellationen om Reumasjukhusets konkurs

_______________________________________________________________________Stängningar Stängningar av sjukhus hör inte till vanligheten. Bra så! Men klart är att alla instanser, inte minst upprätthållaren måste ta sig en allvarlig funderare på varför detta har kunnat ske.

Det säger sig självt att det är tragiskt för sjukhusets personal och för Heinola stad som förlorar hundratals arbetsplatser. Men framför allt är det tragiskt för alla de reumapatienter som vant sig vid att få sakkunnig vård och rehabilitering i Heinola.

Eftersom konkursen är ett faktum måste något göras. Avsikten nu är att i stället erbjuda specialvård närmare boningsorten, på universitets- och centralsjukhus runt om i landet. En del patienter har kontaktats från sjukhusets sida och fått information om hur deras vård ordnas i fortsättningen eller att deras vård övertas av det egna sjukvårdsdistriktet. Genom att skapa den temporära koordineringsenheten i Birkalands sjukvårdsdistrikt, som hjälper särskilt under 16-åriga barnreumapatienter att få vård, har man visat att barnens ställning tas på allvar.

Tragiskt är det alldeles särskilt om stängningen av Reumasjukhuset i Heinola innebär att den kompetens, det kunnande som har funnits där nu riskerar att gå förlorad. Det går ju i så fall ut över inte bara de nuvarande reumapatienterna, utan också kommande generationer av sådana. Det måste till varje pris förhindras. Risken är bland annat att kunskapsresurserna inte kommer till de allmänna sjukhusen.

I det sammanhanget är det skäl att påminna om att Folkpensionsanstaltens regler för vårdersättning är i behov av en översyn. Ständigt hör man om fall då FPA nekar till ersättning trots att specialläkare gett remiss till specialvård. Det gäller inte bara reumatiker utan också andra patientkategorier.

Det finns många olika orsaker till konkursen i Heinola. Kommunernas ekonomiska situation i den globala krisens fotspår är säkert en av dem. Tydligen har tröskeln höjts för remisser till den dyrare specialsjukvård Heinola har erbjudit.

Också den av upphandlingsreglerna bundna Folkpensionsanstalten har sin egen roll liksom de övervakande hälsovårdsmyndigheterna.

Ändå är sanningen den, vilket också framgår av regeringens svar på interpellationen, att Social- och hälsovårdsministeriet av Reumasjukhusets upprätthållare först i slutet av januari i år informerades om det föreliggande konkurshotet. Ministeriet vidtog omedelbart åtgärder för att försöka förhindra konkursen genom en förordningsändring som hade syftat till att öka patienttillströmningen. Konkursförklaringen kom dock redan innan dessa åtgärder hann vidtas.

Verkligheten är också den att det till vissa delar är utvecklingen som har kört förbi koncentrationen av reumavården till Heinola. Numera kan en allt större del av vården skötas inom bashälsovården, närmare patienterna. Och specialiserad vård kan likaså i ökad utsträckning ges vid universitets- och centralsjukhusen i olika delar av landet. Även det objektiva behovet av remisser till Reumasjukhuset har alltså minskat genom åren.

Specialkunnandet finns dock inte nödvändigtvis överallt i bashälsovården eller ens i specialsjukvården. Ofta har det behövts något förmer.

Det finns många argument som talar för att Reumasjukhuset i Heinola borde få återuppstå som en långt specialiserad enhet för vård och rehabilitering av reumasjuka. Här har den främsta kompetensen på området funnits, inklusive den krävande vården av barnpatienter och den kirurgiska vården.

Hälsovårdsmyndigheterna har ändå varit tvungna att omedelbart se till patienternas bästa. Deras vård kan inte avbrytas i väntan på att Heinola återhämtar sig från konkursen. Vården måste fortsätta utan avbrott.

Då konkursen väl var ett faktum har Social- och hälsovårdsministeriet därför i ett cirkulär till sjukhusdistrikten bett om en kartläggning av deras förutsättningar att ta hand om vården av reumatiker. Vårdansvaret ligger förstås, som i all vård, på kommunerna. Men kommunerna måste få veta var vård kan erbjudas.

Det har visat sig att flera specialsjukhus redan nu har beredskap på området och är villiga att ytterligare utveckla den. Det är gott och väl, men det behövs nu ett helhetsgrepp och en riksomfattande åtgärdsplan för reumavården.

Svenska riksdagsgruppen tar mycket allvarligt på det problem interpellationen lyfter fram. Vi vill därför framkasta tanken på en lösning som måhända kunde tillfredsställa både dem som vill återupprätta Reumasjukhuset i Heinola och dem som tror på en mer decentraliserad vård runt om i landet. All vård bör så länge det är medicinskt motiverat och rationellt erbjudas så nära patienterna som möjligt, inom bashälsovården eller i nästa steg specialsjukvården.

Å andra sidan kan vissa mer krävande vårdformer kräva en ytterligare specialisering. Inom reumavården gäller detta inte minst vården av barnpatienter och den mer krävande kirurgiska vården och ortopedin. Det kunde vara motiverat att etablera ett särskilt kunskaps- och kompetenscentrum för denna avancerade vård och för fortsatt forskning på området.

Frågan är därför om inte ett av universitetscentralsjukhusen kunde åläggas ett sådant särskilt ansvar får reumavården, på samma sätt som andra specialiserat sig på andra sjukdomar eller vårdformer, inklusive rehabilitering.

Svenska riksdagsgruppen vill för sin del framkasta tanken på att om detta ansvar skulle åläggas Tammerfors universitetscentralsjukhus, så kunde man kanske förlägga verksamheten till sjukhusbyggnaderna i Heinola och på detta sätt trygga deras fortsatta funktion i reumavårdens tjänst. Detta skulle givetvis förutsätta ett avtal eller rentav ett ägarbyte så att Reumastiftelsen skulle överlåta byggnaderna. Nu ska man ta chansen att bygga upp moderna vård- och rehabiliteringsmetoder utgående från nyaste forskningsresultat.

Eftersom regeringen inte rimligen kan ställas till svars för det privata Reumasjukhusets konkurs förordar Svenska riksdagsgruppen enkel övergång till dagordningen.

Gruppanförandet hölls 28.4.2010 av gruppordförande Ulla-Maj Wideroos
 

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30