Positiva beslut för miljön och sysselsättningen i skärgården

21.12.2010 kl. 13:01
Riksdagen lägger nu till 1,4 miljoner euro för en ny verksamhet som kallas för reduceringsfiske.

Det är ett år sedan EU:s strategi för Östersjöregionen godkändes. Miljöavsnittet i strategin utgörs av den aktionsplan för Östersjön som HELCOM (Helsingfors kommissionen) utarbetat och som godkänts av regeringarna runt Östersjön år 2007. I maj 2010 var det meningen att alla Östersjöländer skulle presentera sina nationella handlingsplaner, men tyvärr var det flera länder som inte ännu hade beredskap till det då. Nästa HELCOM ministermöte är i mars 2011 och då är det viktigt att Östersjöländerna kan visa att betydande framsteg i Östersjöskyddet har skett. Finland bör föregå med gott exempel. Finland har utarbetat en nationell plan inom utsatt tid, men tyvärr har det visat sig att de åtgärder man räknat med inte är tillräckliga för att nå den minskning på 150 ton fosfor och 2000 ton kväve per år som krävs av Finland.

Också mot den här bakgrunden är riksdagens satsningar på Östersjön i nästa års budget viktiga. Riksdagen lägger nu till 1,4 miljoner euro för en ny verksamhet som kallas för reduceringsfiske. Meningen är att en miljon euro skall användas för att bygga ut och utveckla reduceringsfisket av braxen och mört i Finska viken och i Skärgårdshavet. För reduceringsfiske i sjöar och bassänger reserveras 400 000 euro.

Reduceringsfisket i skärgårds vikar har pågått som en pilotprojekt i vilt- och fiskeriforskningsinstitutets regi under det gångna året. Pilotprojektet har genomförts i Mynälahti och i Ingå. Resultaten har varit goda. Det har visat sig att stora mängder mört och braxen kan fiskas bort om yrkesfiskaren kan garanteras en rimlig ersättning för arbetet. Enligt en försiktig uppskattning kan yrkesfiskarna längs med kusten fånga åtminstone 5000 ton braxen- och mörtfisk per år. Eftersom 1000 ton fisk innehåller ca 7-8 ton fosfor och 27-28 ton kväve är det lätt att räkna ut effekten av reduceringsfisket. Kostnaden för borttaget ton fosfor blir ca 50 000 euro vilket är ett mycket kostnadseffektivt sätt att minska på belastningen. Man räknar med att gränsen för kostnadseffektiva åtgärder går vid 150 000 euro per ton fosfor. Mängden fosfor motsvarar orenat avloppsvatten av ca 50 000 invånare.

Om reduceringsfisket förverkligas så som planerat, så innebär det att Finland lyckas nå de mål som vi förbundit oss vid på ett kostnadseffektivt sätt. Samtidigt öppnar verksamheten nya möjligheter för yrkesfisket. Fångsten ska också utnyttjas på ett klokt sätt. Jag hoppas att nya förädlingsmetoder för inhemsk fisk inom livsmedelsproduktionen ska utvecklas och att inhemsk fisk återfår sin berättigade plats i storköken på arbetsplatser, i skolor och på daghem.

Riksdagen ökade också anslaget för oljebekämpningen genom en tilläggsreservering på 800 000 euro för anskaffningen av oljebekämpningsbommar till havs. Med tanke på de enorma lasterna av olja som dagligen transporteras förbi vår kust, måste oljebekämpningen få en ännu större resursökning inom de närmaste åren.

Jag är också mycket glad över tillägget på 7 miljoner euro för utbyggnaden av vatten- och avloppsnätet. Skrivningen vi enades om i finansutskottet innebär att också nya regionala projekt kan inledas nästa år.

Förbindelsetrafiken i skärgården får också sin verksamhet tryggad för år 2011 genom att riksdagen lade till 1,5 miljoner euro. Sammantaget tycker jag att man kan konstatera att riksdagen i nästa års budget på ett positivt sätt beaktat både miljön och sysselsättningsmöjligheterna i skärgården.

Insändare, publicerad bl.a. i VN 21.12.2010

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om äldreomsorgen

Det är uppfriskande att oppositionen också intresserar sig för politiska substansfrågor som direkt berör medborgarnas vardagliga liv. Äldreomsorgen är utan tvekan en sådan. Äldreomsorgen är ändå mindre lämplig som föremål för en interpellation eftersom den är en gemensam angelägenhet för regeringen och hela riksdagen, och inte minst för kommunerna där oppositionen här i riksdagen bär samma ansvar som regeringspartierna.
29.09.2009 kl. 15:15

Remissdebatt om budgetförslaget för 2010

Minns någon en statsbudget som alla skulle ha varit helt tillfreds med? Knappast. Oppositionen hittar alltid stora brister i budgetförslagen och regeringspartier hittar mindre brister. Knappast har det ens funnits någon finansminister som skulle ha varit helt nöjd med alla detaljer. Det hör till sakens natur, eftersom varje budget är en balansgång och pengarna aldrig räcker till.
15.09.2009 kl. 16:05

Statsrådets redogörelse om mänskliga rättigheter

För att Finlands människorättspolitik utåt ska vara trovärdig gäller den gamla goda visdomen att det gäller att först sopa rent för egen dörr. Svenska riksdagsgruppen välkomnar därför att denna fjärde redogörelse också täcker respekten för de mänskliga rättigheterna och grundläggande fri- och rättigheterna i det egna landet.
09.09.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55