Det 2:a parlamentariska forumet för den nordliga dimensionen

24.02.2011 kl. 12:52
Det andra parlamentariska forumet för den nordliga dimensionen arrangerades i Tromsö 22-23.2. Jag var på plats som ordförande för Östersjöparlamentarikerna (BSPC) och höll följande anförande:

The Northern Dimension brings together EU, Iceland, Norway and Russia as partners on an equal footing. This gives it a potential to pursue activities and produce results that are beneficial for the entire Northern Dimension area. It also underlines that the activities and cooperation within the Northern Dimension must be targeted on addressing concrete challenges, such as climate change, energy efficiency and maritime safety. We maintain that the Northern Dimension should be harmonized with the EU Strategy for the Baltic Sea Region.

At a recent briefing by the EU Commission to the BSPC on the Northern Dimension, we heard that it has evolved into a functional platform for regional cooperation in Northern Europe, housing a large number of practical initiatives and activities.

We have always been supportive of the Northern Dimension, precisely because we believe that any viable long-term solution to the challenges of the Northern region must involve all stakeholders in the region. We have followed the work of the Northern Dimension Environmental Partnership very closely, especially the environmental window which focuses on improving the ecology of the Baltic and Barents seas. The work has yielded very positive results, such as the waste water treatment plant in St Petersburg, but continued efforts are necessary.

We consider the HELCOM Baltic Sea Action Plan to be one of the main tools for the restoration of good ecological status of the Baltic Sea by 2021. The Northern Dimension Environmental Partnership has proven to be instrumental in achieving the objectives of the Action Plan.

The nuclear safety window, which aims at preventing and managing cross-border risks caused by nuclear waste and spent nuclear fuel, is vital. It is of utmost importance to sustain and develop projects within the Partnership to address those problems. We are happy to learn that the Northern Dimension Environmental Partnership Fund has recently been extended to continue its operation until 2017.

There are at least three kinds of actions in which parliamentarians bring an added value to Northern Dimension: we can listen to and give voice to the grassroots of our constituencies. We can drive political issues in our parliaments and relevant committees. And we can exert political pressure on governments to fulfill their commitments and obligations, and act as watchdogs to make sure they do.

At the end of the day, the value and success of the Northern Dimension will be judged by its capacity to improve the welfare – in a wide sense – of the citizens of the region. A policy wins credibility both from the sense of participation that citizens experience during its preparation and implementation, and from its ability to deliver tangible and positive results in people’s everyday life. A sincere and expanded dialogue with citizens, NGOs, civic organizations and others should therefore be an integral part of the implementation of the Northern Dimension.

Tal på the 2nd Northern Dimension Parliamentary Forum i Tromsö, Norge 22-23.2.2011

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellation om klimatförändringen och tryggande av energiförsörjningen

Det är mycket bra att Samlingspartiet visar intresse för den pågående och skrämmande klimatförändringen. Klimatförändringen har pågått i decennier. Samlingspartiet väljer nu att kraftigt kritisera regeringen för dess miljöpolitik då det återstår fyra arbetsveckor av denna regeringsperiod. Det kan jag inte klassa som annat än blott valpolitik.
17.01.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om Finlands EU-ordförandeskap

Låt mig komma med ett frankt påstående: 2006 var året då federalismen tog några ordentliga steg framåt i det finländska EU-tänkandet. Detta av två orsaker: Europaparlamentet visade sig vara en fungerande institution och parlamentet bidrog kraftigt till att göra beslutsprocessen i EU till en tydlig politisk process- vilket också statsminister Vanhanen konstaterat i Bryssel i anslutning till servicedirektivet. Det var parlamentet och de politiska rörelserna i Europa som hade initiativet. Och det finländska ordförandeskapet hade ett gott samarbete med Europaparlamentet och tack vare det kunde många viktiga frågor inom EG-samarbetet ros i hamn.
11.01.2007 kl. 00:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2007

Jag vill börja med att tacka finansministern och mina kollegor för en enkel och snabb process i att nå en överenskommelse om riksdagens ändringar i budgetboken. Men jag vill ändå ägna lite tid åt att analysera hur riksdagen använder sin budgetmakt.
13.12.2006 kl. 00:00

Interpellation om bättre villkor för kvinnor i arbetslivet

Interpellanterna lyfter upp ett tema som sysselsatt flera generationer och som fortfarande är ett delvis olöst problem, det vill säga att skapa en större jämställdhet inom arbetslivet. Oppositionen påminner om att regeringen lovat befrämja jämställdheten genom ett program med målsättningen att få bort omotiverade löneskillnader.
30.11.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om alkoholpolitiken

Oppositionen skall ha ett erkännande för en saklig och välformulerad interpellationstext. Här behövs inga teoriska och känsloladdade reaktioner. Problemet är tillräckligt allvarligt ändå.
23.11.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om barnfamiljernas situation

Det är aningen svårt att lista ut vilken samhällsgrupp oppositionen anser att regeringen har misskött mest. För fyra veckor sedan var det studenterna, för tre veckor sedan var det pensionärerna och idag är det då barnfamiljerna som lider mest.
11.10.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om propositionen om kommun- och servicestrukturreformen

Det kan vara bra att än en gång påminna oss om varför regeringen har startat denna process. Vi vet att befolkningsunderlaget och servicebehovet kommer att ändras så pass mycket under de kommande åren, att samhällets resurser inte räcker till för att stå för notan om serviceproduktionen inte rationaliseras. Lösningen måste därför bli att stärka kommunernas möjligheter att garantera servicen.
03.10.2006 kl. 00:00