Det 2:a parlamentariska forumet för den nordliga dimensionen

24.02.2011 kl. 12:52
Det andra parlamentariska forumet för den nordliga dimensionen arrangerades i Tromsö 22-23.2. Jag var på plats som ordförande för Östersjöparlamentarikerna (BSPC) och höll följande anförande:

The Northern Dimension brings together EU, Iceland, Norway and Russia as partners on an equal footing. This gives it a potential to pursue activities and produce results that are beneficial for the entire Northern Dimension area. It also underlines that the activities and cooperation within the Northern Dimension must be targeted on addressing concrete challenges, such as climate change, energy efficiency and maritime safety. We maintain that the Northern Dimension should be harmonized with the EU Strategy for the Baltic Sea Region.

At a recent briefing by the EU Commission to the BSPC on the Northern Dimension, we heard that it has evolved into a functional platform for regional cooperation in Northern Europe, housing a large number of practical initiatives and activities.

We have always been supportive of the Northern Dimension, precisely because we believe that any viable long-term solution to the challenges of the Northern region must involve all stakeholders in the region. We have followed the work of the Northern Dimension Environmental Partnership very closely, especially the environmental window which focuses on improving the ecology of the Baltic and Barents seas. The work has yielded very positive results, such as the waste water treatment plant in St Petersburg, but continued efforts are necessary.

We consider the HELCOM Baltic Sea Action Plan to be one of the main tools for the restoration of good ecological status of the Baltic Sea by 2021. The Northern Dimension Environmental Partnership has proven to be instrumental in achieving the objectives of the Action Plan.

The nuclear safety window, which aims at preventing and managing cross-border risks caused by nuclear waste and spent nuclear fuel, is vital. It is of utmost importance to sustain and develop projects within the Partnership to address those problems. We are happy to learn that the Northern Dimension Environmental Partnership Fund has recently been extended to continue its operation until 2017.

There are at least three kinds of actions in which parliamentarians bring an added value to Northern Dimension: we can listen to and give voice to the grassroots of our constituencies. We can drive political issues in our parliaments and relevant committees. And we can exert political pressure on governments to fulfill their commitments and obligations, and act as watchdogs to make sure they do.

At the end of the day, the value and success of the Northern Dimension will be judged by its capacity to improve the welfare – in a wide sense – of the citizens of the region. A policy wins credibility both from the sense of participation that citizens experience during its preparation and implementation, and from its ability to deliver tangible and positive results in people’s everyday life. A sincere and expanded dialogue with citizens, NGOs, civic organizations and others should therefore be an integral part of the implementation of the Northern Dimension.

Tal på the 2nd Northern Dimension Parliamentary Forum i Tromsö, Norge 22-23.2.2011

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00