Mats Nylund: Spelreglerna borde också gälla miljöministern

12.04.2013 kl. 11:41
Under De grönas ordförande Ville Niinistös ledning håller miljöministeriet på att utvecklas till ett förbuds- och begränsningsministerium, hävdar riksdagsledamot Mats Nylund, SFP.
Under nuvarande regim har flera oroande drag i ministeriets verksamhet blivit allt mer framträdande. Ett exempel är oförmågan att hitta samsyn med andra ministerier i för Finland viktiga EU-frågor.  Förslaget till paragraf om naturvärden i naturskyddslagen är ett annat.

- I praktiken skulle den paragrafen ge miljömyndigheterna möjlighet att egenväldigt bestämma vad naturvärden innebär och vetorätt när miljötillstånd ska beviljas. Ingen borde få egenväldigt besluta om våra naturvärden, säger Nylund.

- Denna utveckling i kombination med miljöministerns upprepade soloutspel undergräver förtroendet för såväl vår regering som våra myndigheter, säger Nylund. Ena dagen är det fel på vårt miljöstödsprogram, en annan dag ska torvbrytningen avbrytas och nu senast ska jord- och skogsbruksministeriet spjälkas upp och förvaltningen av fiskerifrågor flyttas från det ministerium där sakkunskapen finns till miljöministeriet.

- Det är ett klart brott mot spelreglerna att en minister går in på en annan ministers förvaltningsområde på detta sätt. Det skulle säkert inte tolereras om inte aktören vore just grön. Det kan inte vara så att helt andra regler gäller för De gröna än för övriga regeringspartier, avslutar Nylund

SFP

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37