Demokratifrämjande i Mongoliet

06.05.2013 kl. 13:12
justitieminister Anna-Maja Henirksson besökte Mongoliet i början på maj.
Senaste veckoslut besökte jag Mongoliets huvudstad Ulan Bator för att som Finlands representant delta i en internationell demokratikonferens för parlamentariker och ministrar. Mongoliet är ett spännande land, med en befolkning på 2,9 miljoner, varav närmare hälften bor i huvudstaden. Landet har en förunderlig natur med allt från höga berg, milslånga stäpper, skog och Gobi öknen längst i söder.

Mongoliet är för tillfället ordförandeland i nätverket för demokratiska stater (Community of Democracies), som är ett internationellt samarbetsforum med syfte att stöda och stärka utvecklingen av medborgarsamhället i nya demokratier. Vid konferensen, som var höjdpunkten på landets tvååriga ordförandetid, deltog också exempelvis Burmas oppositionsledare, fredsprisvinnaren och demokratiförkämpen Aung San Suu Kyi, EU:s representant i utrikes- och säkerhetsfrågor Catherine Ashton och Sveriges utrikesminister Carl Bildt.

Under konferensen deltog jag i ett par paneldiskussioner. Demokrati och korruption var tema i den ena, och kvinnor och demokrati i den andra. Demokrati handlar om att inte utesluta någon ur beslutsfattandet. Därför är kvinnor i en nyckelroll när det gäller utvecklingen av demokrati. Parlamentet i Mongoliet har idag 11 kvinnliga ledamöter av totalt 76 parlamentariker. En av dem, tillika kultur- och idrottsminister Ts. Oyungerel deltog i paneldiskussion om kvinnor och demokrati. Dessutom medverkade bland annat en kvinna som berättade om kvinnornas svåra situation i Egypten efter Arabvåren och en mexikanska som belyste kvinnornas situation i det politiska livet i Latinamerika.

Under besöket träffade jag också Mongoliets människorättskommissionär, chefen för gränsbevakningen och min justitieministerkollega. Mänskliga rättigheter är något som är väl framme i Mongoliet och kommissionären har befogenheter att ingripa och påtala eventuella problem hos myndigheterna. Respekten är också stor för det som kommissionären säger. Det var intressant att notera hur aktivt man i Mongoliet satsar på så kallad e-demokrati, dvs. möjligheten att delta och påverka via nätet. Här skulle vi i Finland ha en del att lära oss.

Det är viktigt att minnas att ingen demokrati är perfekt, inte heller vår, och demokratier kan och bör utvecklas för att stöda ett aktivt medborgarsamhälle. Men demokrati är det bästa samhällsskick vi känner till idag. Alla människor i världen är dessvärre inte så lyckligt lottade att de lever i ett fungerande demokratiskt samhälle. Fortfarande är det många som saknar påverkningsmöjligheter, som lever i diktaturer, som inte kan utnyttja sina mänskliga rättigheter och som förtrycks eller förföljs på grund av sina politiska åsikter. Därför är det så viktigt att vi tillsammans stöder och hjälper till att utveckla nya demokratier eller länder som genomgår en samhällsomvandling.


Anna-Maja Henriksson, justitieminister

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15