Vår skola väcker beundran, också i Kina!

10.06.2013 kl. 08:38
Medan debatten om lukios placering och torgprojektet gått varma på hemmaplan, har jag haft förmånen att få tillbringa en vecka på officiellt besök till Kina.

 

Det första man slås av, är vilket enormt land Kina är, såväl till befolkningsantalet som till geografin. Och vilken enorm utveckling det skett, speciellt i stadsregionerna. Jag besökte städerna Peking, Nanjing och Shanghai, av vilka den minsta har ca 7,5 miljoner invånare.

Tillsammans med den kinesiska justitieministern undertecknade vi ett 4 årigt samarbetsprogram inom det rättsliga området. Finland och Kina har redan i 18 år samarbetat just kring frågor som har att göra med rättsväsendets utveckling. Samarbetet sker främst i form av seminarier och träffar på tjänstemannanivå. Man kanske frågar sig, om det leder någon vart, om det faktiskt resulterar i något konkret. Kanske inte genast, men helt säkert nog på sikt. T.ex. visade det sig nu att Kina under de senaste 10 åren tagit i bruk ett system med samhällsstraff i stället för fängelse. Något man upplevt väldig meningsfullt. Just samhällspåföljderna var också temat för ett seminarium i vilket jag deltog tillsammans med Kinas vice justitieminister i Nanjing. Där fick jag också besöka en byrå för samhällstjänster och ett kvinnofängelse.

Besöket i fängelset, kan vi säga, väckte fler frågor än svar. Jag har inte i Finland sett något fängelse som skulle hålla så hög klass. En sportplan med moderna redskap och en vacker skulptur i södra ändan, var det första som mötte oss då vi kom in på området. Vi fick se en rad terapirum, en matsal med elektronisk veckomeny, ett TV-rum med wide-screen osv. Fängelset hade kanske 2000 fångar, av vilka vi såg skymten av ca. 100. Alla dessa upptagna med olika aktiviteter i klassrum. Sång, databehandling, brodering och kinesisk te-ceremoni för att nämna några. Hela besöket avslutades med en dansuppvisning!

Låt mig också säga, att jag under besöket också tog upp många olika frågor. Kvinnornas situation, läget med mänskliga rättigheter, Finlands och Kinas handelsförbindelser osv. Också Österbotten och vårt båtkluster sattes på kartan. Många goda diskussioner fördes med centrala aktörer. Speciellt glad var jag över möjligheten att hålla en lektion vid juridiska fakulteten vid universitetet Fudan i Shanghai. Mycket aktiva studerande som ställde bra frågor.

Bland annat frågade en studerande, vad vi gör i Finland då vi har en så bra skola. Och följdfrågan var, finns det en koppling mellan rättsstatsutvecklingen och ert fina skolsystem. Mitt svar var, att givetvis finns det en indirekt koppling, och att det för ett litet land som Finland är ytterst viktigt att ha en välutbildad befolkning. Det är en förutsättning för vår välfärd.

Väl hemma igen, uppskattar jag den friska luften och vår fantastiska natur. Och visst har vi en bra skola. Till den frågan får vi ännu återkomma!

Anna-Maja Henriksson
Justitieminister, SFP

 

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15