Ett enat Österbotten är ett starkt Österbotten

16.06.2013 kl. 10:00
Sommaren är här. Samtidigt är det dags för halvtidsbokslut för Katainens första regering. Mycket gott har gjorts under dessa två år och Svenska Folkpartiet har uppnått flera av våra viktiga mål.

Stödet till dem som har det svårast i vårt samhälle och till ensamförsörjare har höjts, en sänkning av samfundsskatten kommer att göras för att stimulera näringslivet och  företagsamheten, förbättringen av tågbanan norr om Seinäjoki fortsätter och Vasabanans elektrifiering har äntligen slutförts. Ungdomsgarantin har införts och äldreomsorgslagen träder ikraft den första juli. Dessutom har Finlands första Nationalspråksstrategi sett dagens ljus.

 

De här besluten är också till fördel för hela landet och givetvis också för Österbotten. Vårt Österbotten är ett av de landskap som redan nu klarar sig allra bäst, ett exempel för det övriga landet, en framgångssaga. En sänkning av samfundsskatten stöder vårt redan exportinriktade och högt specialiserade näringsliv. Goda kommunikationer är a och o för att vi ska kunna nå världen och sälja våra produkter. Logistiken är oerhört viktig. Därför tror jag också att regeringens beslut om att tillåta en ökad storlek på lastbilarnas släp är klokt. 

 

Det är dock inte enbart regeringens beslut som är viktiga. Viktigt är också att vi håller ihop. Att vi vågar utveckla alla delar och tar tillvara alla styrkor i vårt goda landskap. Att vi kan se på helheten och inte hemfaller åt knutpatriotism. Att vi har hela Österbottens väl för ögonen. Och att vi samarbetar oavsett vilken del av landskapet vi kommer från. Min övertygelse är att ju starkare Österbotten som helhet är, dess starkare är också Vasa, som landskapets centralort. Vi har alltid tidigare visat solidaritet med varandra och med övriga Finland. Det skall vi fortsätta med. Det gäller för landskapet, för SFP och för alla de organisationer som jobbar för ett levande och starkt Österbotten. Tillsammans är vi starka.

 

I torsdags fattade regeringen beslut om ett program för Migrationens framtid 2020. Det är viktigt. Också på denna punkt har vi i Österbotten varit en föregångare. Vi har tidigt välkomnat invandrare och de är en mycket viktig del av vårt samhälle. Vi har också insett att vi behöver mera arbetskraft än vad vi själva har tillgång till. Vi har varit steget före med en lyckad integration. Naturligtvis finns det ingen som är perfekt, inte heller vi, utan vi måste fortsätta jobba för ett samhälle där alla har en plats och känner sig välkomna. Detta oberoende av varifrån man är hemma. Med dessa ord vill jag också passa på att önska alla Vasabladets läsare en riktigt god sommar. Nu är det dags för lite ledighet och vila, en tid att ladda batterierna och njuta av den ljusa finska sommaren! Skön sommar!

 

Anna-Maja Henriksson, justitieminister (SFP
Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15