Wallin föreslår självrisk i avdragsrätt för fackavgifter

27.09.2013 kl. 12:00
Riksdagsledamot Stefan Wallin (Sfp) från Åbo vill med flera stimulerande infraprojekt i Åboland stöda sysselsättningen, turismen, företagsamheten och den lokala utvecklingen. Wallin lämnade på fredagen in åtta budgetmotioner och två lagmotioner att beaktas i samband med förstående riksdagsbehandling av statsbudgetförslaget för 2014.

Wallin föreslår att riksdagen beviljar 33 miljoner euro för en ny vägsträckning från Rävsundsbron i Pargas till Poikluoma i S.t Karins. Idag trafikeras Pargasvägen av 700 långtradare per dygn. Den nya sträckningen skulle förbättra konkurrenskraften för industrin i Pargas och är trafikekonomiskt mycket lönsam.

Wallin föreslår också investeringar för 2,4 miljoner euro i Skärgårdshavets nationalpark på Örö. Pengarna behövs för att stöda Fortstyrelsens planer att göra Örö till ett attraktivt turist- och utflyktsmål. Det krävs renovering av det drygt 100-åriga Öröfortet, vägar och en hamn för turistbåtar.

I en annan budgetmotion vill Wallin ha 2,0 miljoner euro för att utveckla hamnen i Dalsbruk. Kimitoöns kommun är ÄRM-område och har som strategiskt mål att satsa på turismen, varför konkurrenskraftiga gästhamnar är viktiga. Wallin budgetmotionerar också 690.000 för byggandet av lättrafikled mellan Kulla och Slätis byar på Kimitoön och 2,8 miljoner för gång-, cykel-, och mopedväg mellan Nagu och Prostvik.

I en lagmotion föreslår Wallin att lagen om fiske ändras så, att spinnfiskeavgifterna höjs mer än vad regeringen föreslagit. Det skulle betyda, att helårsavgiften stiger från 29 till 41 euro och sjudagarskortet från 7 till 14 euro. Tlläggsinkomsterna på knappt 1,1 miljoner euro bör enligt Wallin återbäras till vattenägarna för att användas till fiskutplantering, restaurering av fiskevatten, ersättningar, rådgivning och fiskerihushållningsprojekt. Om detta inlämnade Wallin en separat budgetmotion.

Wallins budgetmotioner innebär merutgifter på totalt 42 miljoner euro, men är kostnadsneutrala eftersom han också föreslår tilläggsinkomster på över 50 miljoner euro. Inkomsterna fås genom att i beskattningen införa en självrisk på 100 euro i avdraget för avgifter till arbetsmarknadsorganisationer. Detta skulle gälla både avgifterna till löntagar- och arbetsgivarorganisationer.

- Idag görs avdraget till sitt fulla belopp, vilket betyder enligt finansministeriet betyder att staten årligen förlorar över 200 miljoner i skatteinkomster. Samtidigt har man redan beskurit avdragsrätten för räntor på bostadslån och premier för frivilliga pensionsförsäkringar. I en krisdrabbad statsekonomi som alltför mycket finansieras med lån kan inga kor längre vara heliga på avdragssidan. En självrisk på 100 euro i avdraget för avgift till arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer bevarar avdragets fundament, men skulle enligt finansministeriet ge minst 75 miljoner mer i skatteinkomster, av vilket 25 miljoner till staten och 45 miljoner till kommunerna, säger Wallin, som i sin motion utgår från en försiktigare estimering på 50 miljoner.

SFP

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15