Nauclér deltog i Västafrikansk konferens.

06.11.2013 kl. 08:53
Konferensen var för riksdagsledamot Nauclérs del en fortsättning på hennes engagemang för kvinnliga rättigheter och att öka kvinnors egenmakt. En av de saker som parlamentarikerna i Västafrika söker råd och stöd för är det parlamentariska nätverkandet mellan kvinnliga parlamentariker oavsett partitillhörighet. Finland anses som ett föregångsland på området

Riksdagsledamot Elisabeth Nauclér deltog under förra veckan (29-31 oktober) på konferensen ”Cenference on Political Stability, Human Security and Development in West Africa. What Role for ECOWAS-Parliament” organiserad av AWEPA och ECOWAS (CEDEAO på franska) i Dakar, Senegal. AWEPA bildades av parlamentariker i Europa som vill ge sitt stöd till parlamentariker i Afrika och särskilt under apartheid. Det var parlamentariker som arbetade ”för” numer heter det ”med” afrikanska parlamentariker (om AWEPAS historia kan ni läsa mer om på deras hemsida). Nauclér var viceordförande i Finlands sektion av AWEPA under sin första period i riksdagen och är återigen under denna period viceordförande.
ECOWAS bildades 1975 med syfte att bli ett frihandelsområde och en tullunion, men fokus har kommit att sättas på helt andra frågor som en följd av alla olika sorters kriser länderna varit med om. ECOWAS består av 15 stater: Benin, Burkina Faso, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Kap Verde, Liberia, Mali, Niger, Nigeria, Elfenbenskusten, Senegal, Sierra Leone och Togo. Kriserna har avlöst varandra i området och mycket av samarbetet har ägnats åt att försöka stärka stabiliteten i området och hantera svåra kriser i grannländer – humanitära kriser såväl som direkta krig.
- Jag har aldrig tagit på mig något uppdrag utanför Finland som AWEPA-representant utan bara stått värd när afrikanska parlamentariker varit i Finland. Nu ombads jag komma med till Västafrika, och när det sedan bar iväg så hade AWEPAS belgiska ordförande och dess polske viceordförande fått förhinder så jag fick uppdraget att hålla öppningsanförandet på konferensen, säger Nauclér.
Nauclér blev utsedd att vara en s.k. resursperson i en grupp som skulle komma med förslag till hur det fredsbevarande arbetet skulle kunna organiseras. De ansåg att det inte räcker med fredsbevarande, utan också upprätthållandet av freden är åtminstone lika nödvändigt. På konferensen ansåg man att det krävs en fredsbevarande styrka som är beredda att när som helst ingripa, och i teorin finns den, men inte i praktiken. När den behövs finns det aldrig pengar och resurser att mobilisera trupperna. De kom fram till att de behöver något liknande som det finns på europeisk nivå och kallas Rapid Reaction Force (RRF).
- Konferensen var för min del en fortsättning på mitt engagemang för kvinnliga rättigheter och att öka kvinnors egenmakt. En av de saker som parlamentarikerna i Västafrika söker råd och stöd för är det parlamentariska nätverkandet mellan kvinnliga parlamentariker oavsett partitillhörighet. Finland anses som ett föregångsland på området. Det har blivit många turer till Serbien för min del just av den här anledningen och resan till Senegal var också delvis med det budskapet, förklarar Nauclér.

Elisabeth Nauclér

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om kommun- och servicestrukturreformen

Kommun- och servicestrukturreformen är en av de viktigaste strukturpolitiska förändringsprocesserna som detta land någonsin upplevt. Samtidigt är den ett av denna regerings viktigaste projekt. Det innebär samtidigt att denna redogörelse är av största vikt och vi måste noggrant avväga hur vi ska fortsätta och förädla denna process. De problem som uppstått i reformen måste samtidigt tas på största allvar!
24.11.2009 kl. 15:05

Valtioneuvoston kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevasta selonteko

Kunta- ja palvelurakenneuudistus on yksi maamme merkittävimmistä rakennepoliittisista muutosprosesseista. Sa-manaikaisesti se on tämän hallituksen tärkeimpiä hankkeita. Tämä merkitsee myös sitä, että tämä selonteko on mitä tärkein, ja meidän on tarkkaan harkittava miten jatkamme ja kehitämme tätä prosessia. Uudistuksessa syntyneisiin ongelmiin on suhtauduttava erittäin vakavasti!
24.11.2009 kl. 15:00

Debatt om Finland och de arktiska områdena

Den arktiska regionen väcker definitivt ett stort politiskt och ekonomiskt intresse på global nivå. Klimatforskarna har redan för länge sedan slagit larm och varnat för att områdena närmast polerna kommer att påverkas klimatuppvärmningen först och att förändringen kommer att vara dramatisk där. Finland och de övriga nordiska länderna har därför ett särskilt ansvar att både inom EU och i internationella sammanhang uppmärksamma den arktiska regionen och människorna som lever där.
18.11.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om den klimat- och energipolitiska framtidsredogörelsen

Framtidsredogörelsen om klimat- och energipolitiken är ett viktigt bidrag till den aktuella debatten om den nödvändiga vägen till ett utsläppssnålt Finland. Svenska riksdagsgruppen är glad för att redogörelsen utgår från klimatförändringens effekter ur ett globalt perspektiv och betonar de katastrofala riskerna för mänskligheten och livet på jorden om inget görs föra att förhindra utvecklingen.
21.10.2009 kl. 15:25

Statsrådets meddelande om valfinansieringen

Demokrati förutsätter val. Val förutsätter kandidater och partier. Men val förutsätter också valkampanjer. Valkampanjer är inte gratis, de kostar. Det räcker inte med att nå ut till väljarna bara på torg- och stugmöten och med dörrknackning – inte för att de är helt gratis, de heller.
30.09.2009 kl. 15:35

Interpellationsdebatt om äldreomsorgen

Det är uppfriskande att oppositionen också intresserar sig för politiska substansfrågor som direkt berör medborgarnas vardagliga liv. Äldreomsorgen är utan tvekan en sådan. Äldreomsorgen är ändå mindre lämplig som föremål för en interpellation eftersom den är en gemensam angelägenhet för regeringen och hela riksdagen, och inte minst för kommunerna där oppositionen här i riksdagen bär samma ansvar som regeringspartierna.
29.09.2009 kl. 15:15

Remissdebatt om budgetförslaget för 2010

Minns någon en statsbudget som alla skulle ha varit helt tillfreds med? Knappast. Oppositionen hittar alltid stora brister i budgetförslagen och regeringspartier hittar mindre brister. Knappast har det ens funnits någon finansminister som skulle ha varit helt nöjd med alla detaljer. Det hör till sakens natur, eftersom varje budget är en balansgång och pengarna aldrig räcker till.
15.09.2009 kl. 16:05