Linjerna i strukturpaketet är de rätta.

03.12.2013 kl. 07:55
Svenska riksdagsgruppens ordförande Mikaela Nylander påpekar att då strukturreformerna genomförs är det viktigt att se till att de svagaste grupperna i samhället inte kommer i kläm.

För den som är politiskt ärlig finns egentligen inget alternativ till inriktningen på regeringens strukturpaket, säger svenska riksdagsgruppens ordförande Mikaela Nylander.
- Vår grupp har redan en längre tid efterlyst bestämda åtgärder för att minska hållbarhetsunderskottet i Finlands ekonomi. Nu har regeringen sytt ihop ett kraftfullt strukturpaket som ska kunna bryta den negativa trenden. Det sker inte en dag för tidigt.

Nylander understryker att ökad låntagning i dagens läge inte är ansvarsfull politik, särskilt som också Finland med sin växande statsskuld riskerar hamna under EU:s förstoringsglas.
- Åtgärderna kommer att kräva uppoffringar av oss alla. Då strukturreformerna genomförs är det ändå viktigt att se till att de svagaste grupperna i samhället inte hamnar i kläm.
Hon välkomnar regeringens program om att minska anstaltsvården och i stället satsa på en kvalitativ öppen vård.
- Genom att reformera vården kan vi på sikt kännbart få ned kostnaderna. Finland ligger klart efter Sverige i nedtrappningen av anstaltsvården. Vår grupp såg det som ytterst viktigt att normerna för serviceboende luckras upp. Varje kvadratmeter ska inte vara normstyrd, utan kommunerna ska ges större ansvar att söka egna skräddarsydda lösningar, säger Nylander.

En del av kommunmiljarden ska sparas in genom att något lätta på behörighetskraven för anställda inom vårdsektorn och bildningen. Mikaela Nylander tycker att vi kan göra det.
- Det är viktigt att kommunen ges större flexibilitet att ordna servicen så att lokala förhållanden beaktas.
Som medlem i riksdagens kulturutskott har Nylander varit skeptisk till att höja läropliktsåldern från 16 till 17 år. Hon frågar sig om det i dagens ekonomiskt svåra tider är klokt med generell höjning, som innebär nya kostnader i form av gratis läromedel och skoltransporter för hela åldersklassen.
- Vi hade önskat riktade åtgärder för ungdomarna i riskzonen. Den kompromiss som regeringen enades om, att man ännu utreder saken, är bra.
Strukturpaketet betyder också förändringar i gymnasienätet. Den frågan ska utredas omsorgsfullt på svenskt håll, betonar Nylander. Hon påminner om skrivningen i regeringsprogrammet om att den regionala tillgängligheten ska tryggas.

Mikaela Nylander, gruppordförande

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15