Gestrin och Blomqvist: Slaget är vunnet men kriget är inte över

13.02.2014 kl. 08:55
Närtrafiken på kustbanan kommer att fortsätta åtminstone fram till 2015. I ett skriftligt spörsmål frågar riksdagsgeldamöterna Christina Gestrin och Thomas Blomqvist regeringen hur den tänker utveckla kustbanan efter 2015.


För lite på en vecka sedan fattade Kommunikationsministeriet beslut om att närtågtrafiken på kustbanan kommer att få fortsätta åtminstone fram till 2015. Det är glädjande att Kommunikationsministeriet insett värdet av närtågtrafiken, samtidigt är det nu viktigt att tänka på hur trafiken ska se ut på lång sikt. I ett skriftligt spörsmål frågar riksdagsledamöterna Christina Gestrin och Thomas Blomqvist regeringen hur den tänker utveckla kustbanan efter 2015.
 
-          Ministeriets beslut var klokt och visar på en förståelse för betydelsen av fungerande lokaltrafik i Västra Nyland. Beslutet gäller dock bara till slutet av 2015 och efter det saknas det en långsiktig plan för trafiken på kustbanan. För att Västra Nyland ska kunna utvecklas som region behövs en strategi som man kan lita på att håller i mer än två år, säger riksdagsledamot Thomas Blomqvist.

I spörsmålet för Gestrin och Blomqvist fram ett förslag om att bygga ut dubbla spår på högtrafikerade delar av kustbanan för att minska på förseningar och öka kapaciteten.

 

-          Kustbanan fungerar idag långt ifrån perfekt men den har potential att bli mycket bättre. Dubbla spår kunde åtgärda flaskhalsar och ge banan bättre kapacitet att hantera ökande passagerarantal i bl a Esbo och Kyrkslätt. Det är först när vi har en långsiktig plan för kustbanan som vi kan pusta ut, säger riksdagsledamot och medlem i VR:s förvaltningsråd Christina Gestrin.

 

För mera information:

Thomas Blomqvist                                               Christina Gestrin

050 512 1776                                                          050 511 3121

 

Christina Gestgrin och Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41