ilaisuudessa VR esitteli ajatuksiaan tulevaisuuden junaliikenteestä rantaradalla, jos Länsirata rakennetaan ja jos sitä ei rakenneta. Myös Väylävirasto kertoi, miten rantaradan infrastruktuuria kehitetään.
- Investoimalla 80 miljoonaa euroa rantarataan hallitus lähes puolittaa rantaradan kiireellisen korjaustarpeen. Nyt tarvitaan vielä 90 miljoonaa euroa, jotta radan perusparannukset voidaan tehdä. Lisäksi suunnittelemme nyt lisää junien kohtaamispaikkoja rantaradalla. Ensimmäinen on jo suunnitteilla Siuntiossa ja sen kustannukset voisivat olla noin 20–25 miljoonaa euroa. Näin voimme parantaa rantarataa erittäin kustannustehokkaasti ja samalla lyhentää matka-aikaa Helsingin ja Turun välillä, Wickström sanoo.
Wickströmin mukaan Länsi-Uudellamaalla suurin huoli on kaukojunien katoaminen rantaradalta. VR:n mukaan Länsiradan toteutuminen tarkoittaisi, että kaukojunat kulkisivat uutta rataa pitkin. Väylävirasto on tehnyt saman arvion.
- Se lisäisi huomattavasti kuntien kustannuksia, jos kunnat joutuisivat jatkossa maksamaan junaliikenteestä. Tämä ei ole oikein. Tämä edellyttää valtiolta taloudellisia resursseja, jotta junaliikennepalvelumme Raaseporin alueelta sekä Helsinkiin että Turkuun voidaan turvata, Wickström sanoo.
VR:llä on suunnitelmia lisätä tulevaisuudessa junavuoroja rantaradalla, jos rahoitusta saadaan. Sama koskee Hanko-Hyvinkää-rataa, jossa ensimmäinen juna kulkee jo ensi vuonna.
-VR:llä on hyviä ideoita lähijunaliikenteeseemme, jota voitaisiin tulevaisuudessa palvella moderneilla lähijunilla etätyömahdollisuudella. Toisin sanoen voimme nähdä tulevaisuudessa lisää junia rantaradalla Hanko-Helsinki -reitillä, mutta myös Hanko-Hyvinkää-reitillä. Nyt kuntien on tehtävä suunnitelma siitä, miten tämä mahdollisuus hyödynnetään. Tämä tarkoittaa investointeja asuinalueisiin, mutta myös yritystoimintaan. Tarvitsemme lisää ihmisiä muuttamaan Länsi-Uudellemaalle. Se on välttämätöntä, jotta voimme turvata palvelumme, Wickström sanoo.